PdF:SZ6092 Alternativní a inovativní peda - Informace o předmětu
SZ6092 Alternativní a inovativní pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Gabriela Šimková (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6092/Kombi01: Pá 22. 3. 14:00–15:50 učebna 35, Pá 12. 4. 14:00–15:50 učebna 32, R. Pospíšil, G. Šimková
- Předpoklady
- !NOWANY( SZ6653 School Management , SZ6654 Inclusive Education , SZ6053 Školský a školní management , SZ6053 Školský a školní management , SZ6692 Alternative and Innovative Education )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-AJ2) (2)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-DE2)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-FJ2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (2)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-CH2) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-OV2) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (2)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu slouží k rozšíření a propojení informovanosti o možnostech alternativních postupů ve výchově a vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět a vysvětlit problematiku alternativního školství;
- interpretovat informace o tradičních i moderních alternativních školách;
- promyšleně zaujímat stanoviska ke studované problematice;
- racionálně využívat získané poznatky pro svůj vlastní rozvoj;
- vyjadřovat rozhodnutí o situacích, vztahujících se ke sledované disciplíně (na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé skutečnosti);
- interpretovat získané vědomosti - aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi. - Osnova
- Vybrané rysy alternativních výchovných a vzdělávacích postupů.
- Waldorfská škola. Montessoriovská škola. Daltonská škola. Freinetovská škola. Jenská škola.
- Alternativní školy v 70. letech 20. století.
- Uplatnění alternativních principů a metod v současných vzdělávacích projektech v ČR.
- Kooperativní škola, inkluzivní škola, otevřená škola. Integrovaná tématická výuka, projektová výuka, Začít spolu, Dokážu to.
- Angažované učení, škola hrou, individualizované učení. Program Škola podporující zdraví.
- Literatura
- SVOBODOVÁ, J. (ed.). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí (Zdroje inspirace pro učitele). Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-86633-93-0.
- Výukové metody
- - teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce
- praktická příprava formou náslechů na vybraných školách - Metody hodnocení
- - závěrečná rozprava
- seminární práce v rozsahu 3 stránek, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu
- prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání max. 15 minut - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SZ6092