PdF:So220 Aplikované drama - Informace o předmětu
So220 Aplikované drama
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 12. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- So220/01: So 24. 2. 17:00–19:50 učebna 34, Pá 15. 3. 9:00–12:50 učebna 20, Pá 17. 5. 9:00–12:50 učebna 20, L. Polánková
So220/02: Po 9:00–10:50 učebna 34, kromě Po 22. 4., L. Polánková - Předpoklady
- - Výuka denního studia probíhá pravidelně každý týden 2h.
- Výuka kombinovaného studia probíhá v menších blocích v celkovém rozsahu 12h. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit tzv. aplikované drama, tedy drama orientované na proces v kontextu sociální pedagogiky prostřednictvím příkladů dobré praxe. Aplikované drama je zastřešujícím pojmem pro práci s dramatem ve výchově, v terapeutickém a komunitním prostředí v závislosti na určité míře použití dramatu s dalšími disciplínami, které těží z odvětví filozofických a sociálních věd jako jsou kulturální studia, kulturní etnografie, pedagogika, psychologie, sociologie, antropologie.
- Výstupy z učení
- Studující budou umět definovat pojmy aplikované drama, dramatická výchova; vysvětlit vliv vybraných divadelních hnutí a pedagogických proudů na podobu dnešního aplikovaného dramatu: politické divadlo, divadlo ve výchově a komunitní divadlo, Freireho pedagogika utlačovaných a progresivní pedagogika; navrhnout vhodnou metodu z oblasti aplikovaného dramatu pro práci s různými cílovými skupinami sociální pedagogiky.
- Osnova
- Úvodní dílna dramatické výchovy. Představení příkladů dobré praxe např: Preventivní programy na ZŠ formou dramatických lekcí. Divadlo ve výchově na školách. Divadlo utlačovaných s lidmi bez domova, s mladými lidmi v ústavní péči. Živá knihovna s lidmi se zkušeností s těžkou životní situací (např. s bezdomovectvím, s domácím násilím, se závislostí). Storytelling při práci se seniory. Loutka jako nástroj komunikace při práci se seniory. Gestalt Theatre Therapy v pedagogickém kontextu. Playback divadlo v kontextu válečného konfliktu, vzdělávání. Aj.
- Literatura
- povinná literatura
- Applied theatre : international case studies and challenges for practice. Edited by Monica Prendergast - Juliana Saxton. Chicago: Intellect, 2009, vii, 224. ISBN 9781841502816. info
- NICHOLSON, Helen. Applied drama : the gift of theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2005, viii, 196. ISBN 1403916462. info
- doporučená literatura
- SALAS, Jo. Improvising real life : personal story in playback theatre : 20th anniversary edition. Fourth edition. New Paltz, NY: Tusitala, 2013, 178 stran. ISBN 9780964235090. info
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
- MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
- FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. Translated by Myra Bergman Ramos. London: Penguin Books, 1996, 164 s. ISBN 014025403X. info
- WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
- BOAL, Augusto. Theatre of the oppressed. Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride. New York: Theatre Communications Group, 1985, xiv, 197. ISBN 9780930452490. info
- Výukové metody
- cvičení, přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- 80 % účast
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/So220