PdF:Sop601 Herní principy - Informace o předmětu
Sop601 Herní principy
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 3 dny. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lujza Kotryová (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Předmět Základy herního designu se zaměřením na larpy seznamuje studenty se základními herními principy právě na příkladu „live action role playing” her – larpů, a to jak teoreticky, tak i prakticky.Larp je označení pro specifický druh her založených na hraní role. V těchto hrách má každý hráč přidělenou roli konkrétní postavy, kterou během hry ztvárňuje. Oproti divadlu však nehrají hráči pro diváka, ale pro sebe samé a své spoluhráče. Existuje mnoho žánrů a forem larpů, od komorních (trvání 1-3 hodiny, 5-10 hráčů) po tzv. velkoprodukční trvající i několik dní za účasti desítek až stovek hráčů.
Hráč larpu se ujímá improvizovaného ztvárnění specifické role (ve smyslu fiktivní identity-osobnosti), kterou představuje v rámci kolektivně tvořeného příběhu. Hráč svými činy v roli ovlivňuje děj a spolutvoří tak příběh své postavy, ostatních postav, a tak i celé hry. Sám je stejným způsobem zpětně dějem ovlivňován. Potenciál rolových her spočívá v atraktivitě hraní role, intenzitě a uvěřitelnosti herního zážitku a vytvoření aktivního sdíleného sociálního prostředí. Ačkoliv larp vznikl zcela mimo kontext formálního vzdělání, dnes jej řadíme mezi aktivizující výukové metody propojující techniky dramatické výchovy, simulační a rolové hry. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Cíle předmětu
- Na teoretické úrovni předat studentům vědomosti z oblasti vývoje rolových her a základních herních principů využívaných nejen v larpech, ale i v dalších společenských, deskových, počítačových hrách. Na praktické úrovni studenti sami projdou reflektovanou zkušeností hry komorního larpu. V sestavených týmech také navrhnou a otestují design vlastní larpové mechaniky.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
● definovat pojem larp
● pojmenovat základní herní principy využívané v rolových, deskových, počítačových hrách
● zařadit larp do systému aktivizujících výukových metod
● navrhnout a otestovat vlastní herní mechaniky, popř. celý larp
● využít larp a základní herní principy ve své další pedagogické činnosti - Osnova
- ● Definice, typologie a historie larpu
- ● Designový proces a designové myšlení
- ● Příběh a cíle larpu
- ● Herní mechaniky a gameplay
- ● Postavy a vztahy v larpu
- ● Prototypování a testování larpu
- ● Dokumentace a práce v týmu
- ● Edukační přesahy larpu
- ● Reflexe vlastní zkušenosti hry larpu
- ● Vytvoření týmu a vlastní návrh a otestování herní mechaniky
- Literatura
- NĚMEC, Jiří. S hrou na cestě za tvořivostí : poznámky k rozvoji tvořivosti žáků. Brno: Paido, 2004, 135 stran. ISBN 807315014X. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Translated by Jaroslav Vácha. Vyd. 2., v edici Studie 1. Praha: Dauphin, 2000, 297 s. ISBN 8072720201. info
- FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1993, 268 s. ISBN 80-202-0410-5. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, praktická výuka, prezentace vlastních projektů, skupinová diskuze.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na výuce, vytvoření týmů a v nich návrh a otestování herní mechaniky.
- Informace učitele
- Další zdroje / Other sources:
• Kundrát, J., & Doleček, J. (2004). Metodika pro pedagogy. Tvorba larpů (nejen) v dopravní výchově. Brno: Centrum dopravního výzkumu, č. projektu TA02030358.
• Sandberg, C. (2004). Larp Art, Basic Theories. In Montola, M. & Stenros, J. (eds). Beyond Role and Play. Tools, Toys and Theory for Harnessing the Imagination. Helsinki: Ropecon.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/Sop601