TI9008 E-KURZ: Novinky ze světa moderních Hi-Tech pomůcek pro osoby se zrakovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
online kurz v rozsahu 60 hod. (studium odborných textů a e-learningových osnov, studium odborné literatury, plnění průběžných úkolů kurzu a příprava na test). 2 kr. (plus 1 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Šťastná (cvičící)
Garance
Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Šťastná
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
!FAKULTA(FI)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 67/100, pouze zareg.: 3/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je seznámit účastníky s aktuálními trendy v oblasti moderních technologií, které se dotýkají každodenního života jedinců se zrakovým postižením. V jednotlivých lekcích budou představeny speciální technické pomůcky, které jsou v současné době dostupné na trhu a jež v sobě spojují tradiční materiály s prvky moderních technologií. Kurz své účastníky zavede i do oblasti "pomůcek budoucnosti", které se aktuálně nachází ve fázi vývoje odborníky po celém světě.
Výstupy z učení
Účastník po absolvování kurzu získá základní představu o běžných i netradičních pomůckách osob se zrakovým postižením, bude se orientovat na českém i zahraničním trhu se speciálními pomůckami pro slabozraké a nevidomé a získá ucelenou představu v oblasti využití moderních technologií ku prospěchu osob se zrakovým postižením.
Osnova
  • Úvod do světa technických pomůcek pro osoby se zrakovým postižením
  • - tradiční i netradiční pomůcky dneška
  • - čeští a zahraniční výrobci pomůcek
  • - veletrhy a výstavy zaměřené na novinky ze světa "speciální" techniky
  • Představení vybraných "Hi-Tech" pomůcek:
  • -bílá hůl ve světle moderních technologií
  • - SunuBand
  • - chytré mobilní aplikace
  • - aktuální vývojové trendy v oblasti pomůcek pro nevidomé a slabozraké
  • - 3D tisk a "domácí" tvorba pomůcek pro uživatele se zrakovým postižením
Literatura
    doporučená literatura
  • https://ambutech.com/
  • ČERVENKA, Petr, Michaela HANOUSKOVÁ, Karel BŘINDA, Radek SEIFERT a Petr HOFMAN. Blind Friendly Maps — Tactile Maps for the Blind as a Part of the Public Map Portal (Mapy.cz). In Buhler C.; Penaz P.; Miesenberger K. Lecture Notes in Computer Science : Computers Helping People with Special Needs. Switzerland: Springer Verlag, 2016, s. 131-138. ISBN 978-3-319-41266-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-41267-2_18. info
  • Assistive technology for visually impaired and blind people. Edited by Marion A. Hersh - Michael A. Johnson - David Keating. London: Springer, 2008, xxvii, 725. ISBN 9781846288678. info
    neurčeno
  • ČERVENKA, Petr. Blind friendly maps: Tactile maps for the blind as a part of the public map portal. 2015. International Mobility Conference info
  • OBASOGIE, Osagie K. Blinded by sight : seeing race through the eyes of the blind. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2014, xvi, 269. ISBN 9780804772792. info
  • VRUBEL, Martin. Zrakové postižení a intaktní společnost. In Optofest 13 - Konference Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. 2013. info
  • VALOUCHOVÁ, Irena. Zrakově postižení čtenáři a uživatelé informací. Edited by Jana Nejezchlebová. 2002, 72 s. URL info
  • Blind children in family and community. Edited by Marietta B. Spencer - Frank Agar - Carol Safer. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1960, 142 p. ISBN 9780816664498. info
Výukové metody
Samostudium interaktivní osnovy (vlastní samostatné studium dle vlastních časových možností a vlastním tempem BEZ přítomnosti pedagoga) a průběžné konzultace s vyučujícím.
Metody hodnocení
PODMÍNKY K UDĚLENÍ KOLOKVIA (K): K úspěšnému zakončení kurzu je třeba prostudovat interaktivní osnovu v rámci uveřejněných kapitol, úspěšně složit průběžné testy z jednotlivých kapitol kurzu v průběhu semestru a následně také absolvovat úspěšně závěrečný online test - tento test lze splnit kdykoliv během studia e-kurzu, skládá se z 20ti otázek bez časového limitu - k úspěšnému složení je třeba mít alespoň 80% odpovědí správně. Test je realizován formou Kahoot kvízu.

PODMÍNKY K UDĚLENÍ ZÁPOČTU (Z): K úspěšnému zakončení kurzu formou zápočtu je třeba prostudovat interaktivní osnovu v rámci uveřejněných kapitol, úspěšně splnit průběžné testy u jednotlivých kapitol a následně je třeba splnit jeden z nabízených úkolů:

BUĎ: 1. TIP NA POMŮCKU: Sepsání krátké práce = tzv. "tipu" v rozsahu cca 1 A4 na jakoukoli Vámi vybranou (Hi-Tech) pomůcku, kterou jste buď nalezli na internetu, nebo např. viděli ve svém okolí a pod.
NEBO: 2. FOTOGRAFIE VLASTNORUČNĚ VYROBENÉ POMŮCKY pro osoby se zrak. post. doplněné o vytvořený komplexní návod k jejich zhotovení a využívání této pomůcky, vč. rozvoje jednotlivých oblastí člověka. Všechny tyto seminární práce si studenti navíc vzájemně v předmětu hodnotí pomocí tzv. Vzájemného hodnocení. V rámci předmětu probíhají také průběžné konzultace.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2022/TI9008/index.qwarp
Odkaz na interaktivní osnovu ↑↑↑
Kurz je možné po úspěšném absolvování opakovaně zapisovat i v dalších navazujících semestrech.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k četnosti výuky: online kurz v rozsahu 60 hod.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.