TI9010 Výroba pomůcek pro speciální pedagogy

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. (2 hod. cvičení / týden + 25 hod. individuální průběžné přípravy studenta – zahrnuje studium literatury, nákup materiálu, výroba a příprava praktických výstupů). 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jitka Šťastná (cvičící)
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jitka Šťastná
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Šťastná
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TI9010/KAZDY_TYDEN_UT: Út 9:00–10:50 učebna 47, J. Šťastná
TI9010/SAMOSTUDIUM: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Šťastná
Předpoklady
FAKULTA(PdF)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 100/200, pouze zareg.: 4/200, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/200
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je představit účastníkům širokou škálu rukodělné tvorby pomůcek, které budou moci využít ve svém praktickém životě.
Kromě seznámení účastníků s různými typy materiálů a pracovními postupy i nástroji se společně pustíme v každé lekci do výroby jednoho typu pomůcky, přičemž si představíme různé možnosti použití včetně pár tipů pro domácí využití a alternativní způsoby výroby.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude účastník schopen rozeznat a využít materiály na bázi dřeva vhodné pro výrobu vlastních i komerčních pomůcek. Současně s tím si osvojí základní postupy, nástroje a zařízení z oblasti dřevozpracujícího průmyslu. Účastník kurzu bude následně schopen vytvořit si pomůcku i v domácích podmínkách.
Osnova
  • ÚVODNÍ LEKCE + PRAKTICKÁ TEORIE - typy materiálů, obchody
  • VÝROBA pomůcek dle aktuálního harmonogramu v interaktivní osnově
  • možné výrobky: geoboard, vázací tkaničková pomůcka, hmatové pexeso, balanční hra, story cubes, měkké / tvrdé kostky na rozeznávání slabik, kolíková barevná vkládačka a další projekty.
Literatura
  • BAZALOVÁ, Barbora. Didaktické pomůcky pro rozvoj jemné motoriky u dětí s Downovým syndromem. Pomůcky vyráběné pod supervizí ve spolupráci se studenty MU pro účely prezentace při výuce. Brno: Masarykova univerzita, 2011. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Didaktické pomůcky pro žáky s autismem. APLA-JM, Kociánka, ZŠ Štolcova 16, Brno, 2008. info
  • PRESSFREUNDOVÁ, Simona. Didaktické pomůcky pro 1. stupeň základních škol. Edited by Ivan Škára. 1998, 70 s. info
  • TROJANOVÁ, Jana. Pomůcky pro rozvoj matematických schopností pro děti v mateřské škole. 1983, 101 s. info
Výukové metody
společná práce na výrobcích v prostorách technických dílen
frontální výuka, skupinová výuka, mastery learning, individuální výuka, společná diskuze, vzájemné hodnocení, konzultace
Metody hodnocení
Po prostudování interaktivní osnovy je třeba k získání zápočtu odevzdat dvě seminární práce v podobě vytvořených komplexních manuálů k vlastním pomůckám doplněné o práci s pomůckou a oblasti rozvoje člověka, ke každému tomuto manuálu je třeba připojit také fotografii vlastního výrobku - konkrétně pomůcky (jakákoliv pomůcka Vámi vytvořená nebo zhotovená pomůcka užívaná ve škole či zařízení s dětmi). Tyto seminární práce si studenti navíc vzájemně v předmětu hodnotí pomocí tzv. Vzájemného hodnocení. V rámci předmětu probíhá praktická výuka a také průběžné konzultace.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2023/TI9010/index.qwarp
Odkaz na interaktivní osnovu předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.