VZM41 Repetitorium a aktuální témata výchovy ke zdraví

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/1. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZM41/01: Pá 22. 3. 9:00–12:50 učebna 30, So 6. 4. 9:00–12:50 učebna 27, J. Reissmannová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podat přehled o certifikovaných poskytovatelích programů primární prevence rizikového chování. Student bude schopen porozumět základním pojmům z oblasti prevence se zaměřením na aktuální témata dle sylabu. Na základě získaných znalostí dokáže interpretovat údaje z oblasti primární prevence a rizikového chování.Dílčím cílem předmětu je také zopakovat hlavní témata výchovy ke zdraví v kontextu aktuálního dění a poznatků.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: - formuluje hlavní aktuální problémy z oblasti lidského zdraví, jeho ochrany a podpory se zaměřením na problematiku primární prevence a rizikového chování s akcentem na tématiku výživy a poruch příjmu potravy, infekčních a neinfekčních onemocnění, psycho-sociálního zdraví a ochrany člověka za mimořádných okolností; - reviduje své dosavadní znalosti, chápe význam celoživotního sebevzdělání pro kvalitní práci učitele; - chápe význam prevence a školy jako významných prvků ovlivňujících zdraví jedince a celé populace; - aktivně vyhledává nové informace a kriticky je hodnotí.
Osnova
  • Obsah semináře: 1. Problematika výživy a poruch příjmu potravy. 2. Problematika infekčních a neinfekčních onemocnění. 3. Problematika psycho-sociálního zdraví. 4. Problematika ochrany člověka za mimořádných událostí. 5. Další aktuální témata výchovy ke zdraví.
Literatura
    povinná literatura
  • Ministerstvo zdravotnictví ČR: www.mzcr.cz
  • European Centre for Disease Prevention and Control. ECDC. https://www.ecdc.europa.eu/en/about-ecdc
  • Státní zdravotní ústav: www.szu.cz
  • World Health Organization: https://www.who.int/
  • ALBERTS, Bruce. Základy buněčné biologie : úvod do molekulární biologie buňky. Translated by Arnošt Kotyk. 2. vyd. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 2004, xxvi, 630. ISBN 8090290620. info
  • HATINA, Jiří a Bryan SYKES. Lékařská genetika: problémy a přístupy. 1. vyd. Praha: Academia, 1999, 296 s. ISBN 80-200-0700-8. info
    doporučená literatura
  • European Medicines Agency. https://www.ema.europa.eu/en
  • The Association of Schools of Public Health in European Region. https://www.aspher.org/
  • SCHOOLS FOR HEALTH IN EUROPE: https://www.schoolsforhealth.org/
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů. Studenti diskutují prezentovaná témata dle sylabu předmětu.
Metody hodnocení
Student prokáže při rozpravě znalosti z dané problematiky a vypracuje seminární práci na vybrané téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.