XAJ02 Jazyková cvičení a fonologie 2 AJ

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Šárka Dohnalová (cvičící)
Mgr. Eva Zavadilová (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XAJ02/KombiSem01: So 24. 2. 12:00–13:50 učebna 11, Pá 1. 3. 16:00–17:50 učebna 11, Pá 22. 3. 16:00–17:50 učebna 11, So 6. 4. 12:00–13:50 učebna 11, So 4. 5. 12:00–13:50 učebna 11, Pá 17. 5. 16:00–17:50 učebna 11, E. Zavadilová
XAJ02/KombiSem02: So 24. 2. 14:00–15:50 učebna 11, Pá 1. 3. 18:00–19:50 učebna 11, Pá 22. 3. 18:00–19:50 učebna 11, So 6. 4. 14:00–15:50 učebna 11, So 4. 5. 14:00–15:50 učebna 11, Pá 17. 5. 18:00–19:50 učebna 11, E. Zavadilová
XAJ02/Prez01: Út 18:00–19:50 učebna 58, E. Zavadilová
XAJ02/Prez02: St 11:00–12:50 učebna 24, E. Zavadilová
Předpoklady
A2 according to the European Framework of Reference
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Aims: • vocabulary enlargement with the focus on pronunciation (work with texts for listening, reading, writing and speaking to be transferred into Ss personalized portfolio; • strengthening of language skills (grammar, pronunciation) level A2-B1; • developing language skills - level with the focus on the suprasegmental area of pronunciation (i.e. reading, speaking, listening, and writing with understanding).
Výstupy z učení
understanding the phonemic chart dividing the phonemic chart into categories proper pronunciation of the individual phonemes of the chart proper pronunciation of the phonemes in words understanding: word and sentence strss linking
Osnova
  • Phonetics and Phonology: suprasegmental area of English pronunciation - weak forms, linking, rhythm Practical language: Grammar: 1) Present perfect simple and continuous (předpřítomný čas prostý a průběhový); 2) comparatives (komparativy); 3) superlatives (superlativy); 4) infinitive + to (infinitiv + to); 5) verb + ing (slovesa + -ing); 6) auxiliaries (pomocná slovesa). Topics: 7) Feelings (pocity); 8) movement (pohyb); 9) asking for information (dotazování se na informace); 10) taking something back (přebírání věcí zpět); 12) experience (zkušenosti).
Literatura
  • OXENDEN, Clive. New English File - Pre-intermediate. 2011. ISBN 978-0-19-451909-0. info
  • HANCOCK, Mark. English Pronunciation In Use: Elementary. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0-340-95877-3. info
Výukové metody
Whole class work - lecture, listening, reading, group work, presentations
Metody hodnocení
Test + oral part
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.