XAJ03 Didaktika AJ

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Šárka Dohnalová (cvičící)
Mgr. Petra Pašalov (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XAJ03/Kombi01: So 24. 2. 12:00–13:50 učebna 56, Pá 1. 3. 16:00–17:50 učebna 55, Pá 22. 3. 16:00–17:50 učebna 55, So 6. 4. 12:00–13:50 učebna 56, So 4. 5. 12:00–13:50 učebna 56, Pá 17. 5. 16:00–17:50 učebna 55, P. Pašalov
XAJ03/Kombi02: So 24. 2. 14:00–15:50 učebna 56, Pá 1. 3. 18:00–19:50 učebna 55, Pá 22. 3. 18:00–19:50 učebna 55, So 6. 4. 14:00–15:50 učebna 56, So 4. 5. 14:00–15:50 učebna 56, Pá 17. 5. 18:00–19:50 učebna 55, P. Pašalov
XAJ03/Prez01: Út 18:00–19:50 učebna 60, P. Pašalov
XAJ03/Prez02: Po 18:00–19:50 učebna 22, P. Pašalov
Předpoklady
B1 level according to the European Framework of Reference
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Aims: • present what VYL can do in the target language; • enlarge target group specific classroom language; • presentation and practice of the activities suitable for the pre-school environment; • focus on listening with understanding, speaking, and activities suitable for practicing the said skills (chants songs, instructions).
Výstupy z učení
The student will be able to: - specify the capabilities of VYL (3, 4, 5, 6 years of age); - use language suitable for VYL; -present and describe activities targeted at listening/speaking; -use chants/games/colour dictations; - use arts and crafts techniques/projects/puppets/masks; - use topic based learning; - use the tools of the VYL EFL trade.
Osnova
  • 1) What VYLs can do - pre-school child in FL; 2) listening(developing the receptive skill); 3) speaking(developing the productive skill); 4) jazz chants (using language rhythm); 5) jazz chants (adapting and creating chants); 6) play in pre-school education; 7) colours and dictations for colouring; 8) drawing and dictations for drawing activities; 9) tisk a vytváření různých předmětů; 10) puppets and masks; 11) topic focused work and lesson planning za; 12) tools and techniques for teaching FL in the pre-school environment.
Literatura
  • Wright, A. (2010). Arts and Crafts with Children. Oxford University Press: Oxford.
  • Scott, W., A., &Ytreberg, L., H. (1990). Teaching English to Children. Pearson Education Limited: New York.
  • Lewis, G., Bedson, G. (2010). Games for Children. Oxford University Press:Oxford.
  • Graham, C. (2010). Creating Chants and Songs. Oxford University Press: Oxford.
  • Meggit, C. (2007). Child Development. Heinemann:London.
Výukové metody
Whole class work, group work, projects, presentation, portfolio
Metody hodnocení
portfolio presentation
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2538
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.