XHV06 Didaktika Hv s reflektovanou praxí

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/0. praxe. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. Pozornost je věnována vokálním, rytmickým a rytmicko-pohybovým činnostem s využitím dětských hudebních nástrojů a dalších metodických pomůcek.
Výstupy z učení
Student
- prokáže dovednosti ve zpěvu, hře na klavír a zobcovou sopránovou flétnu;
- je schopen vytvořit a v praxi aplikovat hudební hry pro navození hlavového tónu, vytváření dechové opory a hlasových cvičení;
- v propojení s prvky hry na tělo rozvíjí senzomotorické dovednosti, rytmickou pulzaci a cítění;
- osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem.
Osnova
  • - Činnosti vokální: složky hlasové výchovy, deklamace, metodický nácvik jednohlasé písně. - Činnosti rytmické a rytmicko-pohybové: základní prvky rytmických činností – rytmus, metrum, takt, těžká a lehká doba, tempo, ostinátní figura. Hra na tělo. - Rytmizace slov v textu, práce s říkadlem a básní. - Základy dirigování: taktování ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu. - Základy hry na zobcovou sopránovou flétnu.
Literatura
    povinná literatura
  • HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
    doporučená literatura
  • TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
  • ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
  • ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
  • HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
  • FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
  • TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
    neurčeno
  • KMENTOVÁ, Milena. Inspiromat pro učitelky MŠ. Nakladatelství FORUM s.r.o., Praha 2014, ISSN 2336-2537 (září). Autorka přispěla 7 aktivitami v části Hudební, taneční a dramatická výchova.
  • VÁŇOVÁ, H. a kol. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. (Ediční řada: Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání). Praha: RAABE, 2017.
  •  LIŠKOVÁ, M. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, RAABE 2006.
  • KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. Vydavatelství PedF UK, Praha 2015, ISBN 978-80-7290-869-1.
  • KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko! Hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň – práce s textem – doprovod na elementární hudební nástroje, dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Zhudebnění dětského říkadla/ básničky a její zápis do notové osnovy. Vypracování deklamace textu s využitím osvojených hudebněvýchovných činností.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky ke kolokviu: a) minimálně 80% aktivní účasti v seminářích; b) zhudebnění říkadla/básně a její zápis do notové osnovy s harmonizací v levé ruce; c) ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (3 lidové písně a 1 píseň v úpravě pro malé děti v návaznosti na harmonické funkce (h1,a1,g1,c2,d2). d) 6 lidových písní, 4 umělé písně: zpěv, hra na klavír, dirigování; k 1 lidové a 1 umělé písni vlastní metodický postup nácviku – doplňkový pohybový doprovod k písním (ve dvojici). e) 1 říkadlo/básnička – dramatizace textu pohybem.
Navazující předměty
Informace učitele
K zapsání předmětu XHV06 by měl být úspěšně ukončený předmět XHV02.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.