XVV01 Výtvarná hra a tvořivost

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVV01/KombiSem02: Pá 8. 3. 13:00–14:50 učebna 13, Pá 12. 4. 16:00–17:50 učebna 13, Pá 26. 4. 12:00–13:50 učebna 13, Pá 10. 5. 12:00–13:50 učebna 13, P. Novotná
XVV01/PrezSem01: Út 11:00–12:50 učebna 13, P. Novotná
XVV01/PrezSem02: Út 9:00–10:50 učebna 13, P. Novotná
Předpoklady
Splnění XVVp02
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj kreativity a tvůrčího myšlení studenta.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: - experimentovat s výtvarnými prostředky, - uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci, - realizovat a prezentovat řadu výtvarných experimentů, které vedly k vlastní jedinečné tvorbě, - hodnotit dílo vlastní i vnímané a základě vybraných hodnotících kritérií (výraz, originalita aj.).
Osnova
  • 1. Tvořivé pojetí výtvarné výchovy. 2. Výtvarná hra a experiment ve výtvarném umění jako inspirace výtvarných činností. 3. Výtvarné hry a experimenty jako prostředek objevování výrazových možností výtvarného jazyka. 4. Možnosti výtvarného vyjádření, rozvoj tvořivého myšlení. 5. Vztah námětu a volby výtvarných prostředků, inspirace pro pedagogickou praxi. 6. Jedinečná výtvarná výpověď - výstup výtvarné činnosti studenta i dítěte předškolního věku. 7. Zkušenost z tvůrčího procesu a rozvoj důvěry ve vlastní tvůrčí potenciál (self efficacy) jako důležitá součást procesu kultivaci osobnosti budoucího učitele 8. Rozvoj důvěry ve vlastní tvůrčí potenciál jako důležitá součást profesní přípravy budoucího učitele
Literatura
  • Kol. (1996). Tvořivost v práci učitele a žáka. Brno: Paido. Kirchnerová, V. & R. Rubešová (2014). Hravé tvoření pro malá stvoření. Praha: Portál. Kirchnerová, V. & R. Rubešová 2014. Výchova prožitkem. Tvořivé hry a činnosti pro MŠ. Praha: Portál. Smith,
Výukové metody
Aktivizační, iniciační a inspirační metody, teoretická, příprava, metody podporující tvůrčí myšlení a řešení problému, praktické výtvarné hry, etudy a experimenty, skupinové a individuální projekty. Formy výuky: ve škole (v rámci seminářů, osobní konzultace apod.), ale také v galeriích (workshopy galerijní animace, výstavy, umělecké akce apod.) a část online v synchronní (on-line individuální či skupinové konzultace) či asynchronní podobě (virtuální prostor pro sdílení vlastní tvorby, vnímání tvorby ostatních a vzájemných interpretací a interakcí, domácí zadání, individuální projekty).
Metody hodnocení
Praktické tvůrčí aktivity zadávané ve výuce (100% aktivní účast ve výuce - důležitá je především účast na iniciačních lekcích na zač.semestru ), domácí práce a realizace, včasné odevzdání. Závěrečný individuální výtvarný projekt - realizace řady výtvarných experimentů či dalších tvůrčích výtvarných aktivit, na kterých student reflektuje proces a doloží určitý posun (vývoj, progres) ve vlastní tvůrčí výtvarné práci a uvažování (formou reflexe, představením svého tvůrčího záměru pomocí fotek a videí, komentářů, osobních úvah, esejů) Projekt student konzultuje (2 povinné konzultace) a představí ostatním studentům.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/XVV01