PdF:XVV01 Hra a tvořivost - Informace o předmětu
XVV01 Výtvarná hra a tvořivost
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XVV01/KombiSem02: Pá 8. 3. 13:00–14:50 učebna 13, Pá 12. 4. 16:00–17:50 učebna 13, Pá 26. 4. 12:00–13:50 učebna 13, Pá 10. 5. 12:00–13:50 učebna 13, P. Novotná
XVV01/PrezSem01: Út 11:00–12:50 učebna 13, P. Novotná
XVV01/PrezSem02: Út 9:00–10:50 učebna 13, P. Novotná - Předpoklady
- Splnění XVVp02
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvoj kreativity a tvůrčího myšlení studenta.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student bude schopen: - experimentovat s výtvarnými prostředky, - uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci, - realizovat a prezentovat řadu výtvarných experimentů, které vedly k vlastní jedinečné tvorbě, - hodnotit dílo vlastní i vnímané a základě vybraných hodnotících kritérií (výraz, originalita aj.).
- Osnova
- 1. Tvořivé pojetí výtvarné výchovy. 2. Výtvarná hra a experiment ve výtvarném umění jako inspirace výtvarných činností. 3. Výtvarné hry a experimenty jako prostředek objevování výrazových možností výtvarného jazyka. 4. Možnosti výtvarného vyjádření, rozvoj tvořivého myšlení. 5. Vztah námětu a volby výtvarných prostředků, inspirace pro pedagogickou praxi. 6. Jedinečná výtvarná výpověď - výstup výtvarné činnosti studenta i dítěte předškolního věku. 7. Zkušenost z tvůrčího procesu a rozvoj důvěry ve vlastní tvůrčí potenciál (self efficacy) jako důležitá součást procesu kultivaci osobnosti budoucího učitele 8. Rozvoj důvěry ve vlastní tvůrčí potenciál jako důležitá součást profesní přípravy budoucího učitele
- Literatura
- Kol. (1996). Tvořivost v práci učitele a žáka. Brno: Paido. Kirchnerová, V. & R. Rubešová (2014). Hravé tvoření pro malá stvoření. Praha: Portál. Kirchnerová, V. & R. Rubešová 2014. Výchova prožitkem. Tvořivé hry a činnosti pro MŠ. Praha: Portál. Smith,
- Výukové metody
- Aktivizační, iniciační a inspirační metody, teoretická, příprava, metody podporující tvůrčí myšlení a řešení problému, praktické výtvarné hry, etudy a experimenty, skupinové a individuální projekty. Formy výuky: ve škole (v rámci seminářů, osobní konzultace apod.), ale také v galeriích (workshopy galerijní animace, výstavy, umělecké akce apod.) a část online v synchronní (on-line individuální či skupinové konzultace) či asynchronní podobě (virtuální prostor pro sdílení vlastní tvorby, vnímání tvorby ostatních a vzájemných interpretací a interakcí, domácí zadání, individuální projekty).
- Metody hodnocení
- Praktické tvůrčí aktivity zadávané ve výuce (100% aktivní účast ve výuce - důležitá je především účast na iniciačních lekcích na zač.semestru ), domácí práce a realizace, včasné odevzdání. Závěrečný individuální výtvarný projekt - realizace řady výtvarných experimentů či dalších tvůrčích výtvarných aktivit, na kterých student reflektuje proces a doloží určitý posun (vývoj, progres) ve vlastní tvůrčí výtvarné práci a uvažování (formou reflexe, představením svého tvůrčího záměru pomocí fotek a videí, komentářů, osobních úvah, esejů) Projekt student konzultuje (2 povinné konzultace) a představí ostatním studentům.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/XVV01