Ze0134 Rozvoj profesně-oborové identity v přípravě učitelů zeměpisu: rozhovory I

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Štěpán Horký (cvičící)
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je propojen s obornými a didaktickými předměty vyučovanými na katedře geografie. Obsahově navazuje na úvodní vstupní dotazování studentů, ve kterém vyjadřují vlastní očekávání od oboru a učitelství obecně. Identita učitelů je individuální proces, a proto i zde je volena forma individuálních rozhovorů. Ty jsou zaměřeny především (a) na průběh studia (obtíže a očekávání), (b) na osobní priority a výzvy, a (c) na sebe-rozvoj a potřebný materiál k sebe-rozvoji. Stát se kvalitním učitelem zeměpisu obnáší uvědomovat si vlastní růst a ideál, a k tomu studenty učitelství směřujeme. Budování identity učitele zeměpisu je vystavěno především na zvládnutí oboru, závazného kurikula a didaktiky. Při studiu studenti prochází oborem geografie, přičemž se současně setkávají se závaznými očekávanými výstupy v kurikulu, které rámují obor geografie a s didaktickým zpracováním obsahu, což geografický obsah zpřesňuje či vymezuje. Propojování těchto tří oblastí vytváří tři potenciálně konfliktní situace, které působí rozmanitě a každý ze studentů se s nimi vypořádá po svém. Rozhovory mají pomoci si uvědomovat tyto situace a proaktivně k nim přistupovat. Předmět je adresován studentům oboru Zeměpis se zaměřením na vzdělávání od 2. ročníku studia.
Výstupy z učení
V rámci jednoho zapsání předmětu se uskuteční 1 rozhovor. V bakalářském studiu se však mohou uskutečnit max. 2 rozhovory. Předmět je provázán s rozhovorem, které je součástí didakticky zaměřeného předmětu Didaktika geografie pro bakalářské studium v 5. semestru. Založení a vedení reflektivního deníku strukturovaného do portfoliového materiálu, který studenti využijí u státní závěrečné zkoušky NMgr. ke dvěma okruhům: Okruh 5 Řízení školy a možnosti podpory profesního vývoje učitele (Náročné životní situace v životě učitele. Psychologická náročnost učitelství a práce s ní. Profesní vývoj učitele a jeho specifika. Syndrom vyhoření, možnosti jeho prevence a řešení (teorie, legislativ va, praxe školy). Psychohygiena učitele.) Okruh 8 Osobnost učitele a žáka (Osobnost učitele, jeho role, profesní kompetence a rozvoj. Standard učitele, profesní etika (např. Rámec profesních kvalit učitele). Pedagog jako reflektující praktik, modely reflexe (ALACT). Třídní učitel.) Mezi klíčové přínosy řadíme: (a) pravidelný zájem o rozhovory, (b) uvědomování si vlastní geografické odbornosti (v čem vynikám a v čem ne), transformace odborného obsahu dle závazného kurikula (co vyučovat a jak si to prosadit) a didaktických možností, jak zpracovat obsah (co se učím na vysoké škole a nemohu beze změny vyučovat na základní škole), (b) proaktivní přístup, který je definován tím, že studenti přichází s otázkami, které by chtěli řešit či v nich nasměřovat a tím, že studenti přicházejí s alternativami řešení potenciálně konfliktních situací.
Osnova
  • 1. koučing zájmu o studium učitelství, rozvoj vlastních potřeb spojených se studiem, jak dosáhnout očekávaného 2. koučing propojování oboru geografie se školským kurikulem ... Předmět si studenti zapisují v (i opakovaně) v semestrech studia: ve 3. nebo 4. semestru 2. ročníku Bc. studia (navazuje se na poskytnuté informace ve vstupním dotazníku. Probírají se očekávání a potřeby studentů v oblastech oboru geografie v učitelství.) Dále si studenti mohou předmět zapsat v 6. semestru 3. ročníku Bc. studia: Navazuje se na otázky oblastí oboru a otevírá se oblast didaktiky. Pokud se jedná o poslední rozhovor tak se uzavírá smysl a naplněnost prvních tří ročníků studia. Možné vyhlídky a výzvy. ... ... ... (provázanost s úkoly) v 1 semestru probíhá vyplnění vstupního dotazníku* v 5 semestru v Didaktika geografie pro bakalářské studium se otevírají naplnění očekávání a potřeb a „co pro to mohu učinit sám“*
Literatura
  • BROOKS, Clare. Teacher subject identity in professional practice : teaching with a professional compass. First published. New York: Routledge, 2016, 153 stran. ISBN 9781138025912. info
Výukové metody
koučovací rozhovory, interakce dialogem, vyhodnocování potřeb, obav a požadavků
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Pro udělení zápočtu je vyžadována: aktivní účast u rozhovoru, zájem o rozvoj vlastní identity, tvorba reflektivního deníku
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.