PdF:ZeC106 Humánní geografie II - Informace o předmětu
ZeC106 Humánní geografie II
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 20 hod. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy – způsobilost vyučovat další předmět (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Provázanost světových ekonomik díky řadě globálních trendů (zejména technologických) v posledních dekádách neustále roste, ale zároveň se objevují události (např. pandemie covid-19, válka na Ukrajině), které tuto provázanost narušují.
Cílem předmětu je porozumění fungování rozdílných ekonomických aktivit v jednotlivých oblastech světa, jejich vývojovým trendům a hlavně vzájemné závislosti a provázanosti vytvářející celosvětovou síť ekonomických, sociálních a environmentálních vztahů. Předmět se zaměřuje na seznámení studujících se základy geografie dopravy jako jednoho z hlavních integračních faktorů a geografie obchodu a cestovního ruchu jako nevýrobních odvětví ekonomiky. - Výstupy z učení
- Studující bude po absolvování předmětu schopen/schopna:
- používat a na příkladech doložit znalost základních pojmů z geografie služeb, dopravy a cestovního ruchu;
- vysvětlit a na příkladech prokázat znalost zákonitostí prostorového rozmístění dopravních systémů na lokální, regionální a globální úrovni a jejich vývoj v čase;
- vysvětlit a na příkladech prokázat znalost zákonitostí prostorového rozmístění obchodu na lokální, regionální a globální úrovni a jejich vývoj v čase;
- vysvětlit a na příkladech prokázat znalost zákonitostí prostorového rozmístění aktivit cestovního ruchu na lokální, regionální a globální úrovni a jejich vývoj v čase;
- doložit na příkladech z vlastního okolí pozitivní a negativní dopady rozvoje obchodu, dopravy a cestovního ruchu na krajinu a život člověka;
- používat relevantní data k analýze vývoje a stavu obchodu, dopravy a cestovního ruchu v lokálním i globálním měřítku;
- zhodnotit formulaci očekávaných výstupů v RVP ZV a posoudit obsah učebnic ve vztahu k ekonomické geografii. - Osnova
- 1. Od globalizace po deglobalizaci.
- 2. Geografie dopravy - doprava jako fenomén propojující i rozdělující svět.
- 3. Geografie služeb – současné trendy ve světovém obchodě.
- 4. Geografie cestovního ruchu – faktory, předpoklady a dopady cestovního ruchu.
- 5. Vazba jednotlivých disciplín na školní kurikulum.
- Literatura
- povinná literatura
- TOUŠEK, Václav, Josef KUNC a Jiří VYSTOUPIL. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008, 411 s. ISBN 9788073801144. info
- Výukové metody
- Seminář. Samostatná práce zadaná na seminářích. Práce v terénu.
- Metody hodnocení
- Odevzdání zadaných cvičení ve stanoveném termínu a odpovídající kvalitě. Bez odevzdání cvičení není možné absolvovat písemnou zkoušku. Závěrečná písemná zkouška s kombinací znalostních a dovednostních otázek obvykle obsahuje 12 otázek hodnocených 12 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout min. 7 bodů.
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/ZeC106