AJ5410 Videoweb

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Eva Minaříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ5410/01: So 1. 3. 14:00–19:50 učebna 6, So 26. 4. 14:00–19:50 učebna 6, E. Minaříková
Předpoklady
This course aims at students of the English department of Faculty of Education with or without teaching practice experience.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 21/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 20/20
Mateřské obory/plány
předmět má 38 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Students will:
- improve their ability to observe classroom situations;
- analyze the classroom situations in the context of theoretical knowledge and practical experience;
- develop the ability to critically evaluate the classroom situation and suggest alternative approaches;
- develop the ability to learn and improve one's teaching through observations and discussions.
Výstupy z učení
By the end of the course, the students:
- know the basic principles and procedures of analysing the classroom situations;
- can analyze classroom situations drawing from theoretical knowledge and their own experience;
- can adequately critically and constructively analyze the classroom situation in relation to its aims and suggest alternative approaches;
- can critically evaluate suggested alternative procedures in relation to analyzed activity/lesson;
- in the analyzed videosequences can indentify impulses for self-reflection and self-improvement.
Osnova
  • 1 Teacher's professional vision.
  • 2 Principles of videosequence analysis.
  • 3 Teacher questions.
  • 4 Teacher questions II.
  • 5 Aims of activities in FLT.
  • 6 Aims of activities in FLT II.
  • 7 Giving instructions.
  • 8 Giving instructions II.
  • 9 Giving feedback in FLT.
  • 10 Giving feedback in FLT II.
  • 11 Reflection on learning from videosequences.
  • 12 Inspiration for own teaching practice - discussion.
Literatura
    povinná literatura
  • BROWN, H. Douglas. Principles of language learning and teaching : a course in second language acquisition. Sixth edition. White Plains, NY: Pearson, 2014, xiii, 402. ISBN 9780133041941. info
    doporučená literatura
  • JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-6349-5. info
  • POLLARD, Andrew a Julie ANDERSON. Reflective teaching : evidence-informed professional practice. 3rd ed. New York: Continuum, 2008, xvi, 590. ISBN 9780826493408. info
  • RICHARDS, Jack C. a Charles LOCKHART. Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge: University Press, 1994, xii, 218 s. ISBN 0-521-45803-X. info
Výukové metody
Regular online work in moodlinka, two face-to-face sessions (block option).
Metody hodnocení
Attendance at the two face-to-face sessions (compulsory). Completion of all modules in moodlinka (one module per two weeks - compulsory).
Náhradní absolvování
During a study stay abroad and with an approved individual study plan, students will complete extra lesson analysis tasks instead of attendance.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
In the course, the use of AI is permitted for learning but not for cheating.
It is acceptable to use AI for brainstorming ideas, basic proofreading, and suggestions for improvement.
It is unacceptable to have a text generated, translated or reformulated.
Remember to acknowledge all innovative ideas that are not yours. For generated ideas, use in-text citations. At the end of each assignment, state how you worked/did not work with AI.
When in doubt, consult your teacher.
Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3618
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/AJ5410