PdF:AJ5413 Dyslexie pro učitele angličtin - Informace o předmětu
AJ5413 Dyslexie pro učitele angličtiny jako cizího jazyka
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Oplatková Plocková (cvičící) - Garance
- Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ5413/01: So 1. 3. 8:00–13:50 učebna 11, So 26. 4. 8:00–13:50 učebna 11, J. Chocholatá
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 22/20, pouze zareg.: 2/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 2/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 39 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Students will
expand their awareness of specific needs the learners with dyslexia have while studying English as a foreign language;
learn how to respect the SpLD learners´specific needs;
practise basic classroom management techniques suitable for classes with SpLD learners;
accommodate SpLD learners in the lessons using different scaffolding techniques;
make themselves familiar with different forms of assessment of SpLD learners. - Výstupy z učení
- - students will have a deeper, research and evidence-based understanding of the challenges dyslexic learners face while learning English as a foreign language;
- students will be able to use different means to accommodate SpLD learners in their classes;
- students will be able to assess, adapt or create resources and materials suitable for their SpLD learners. - Osnova
- The nature of dyslexia
- Specific learning difficulties associated with dyslexia
- Identification of dyslexia
- The effect of dyslexia on foreign language learning
- Accommodations of dyslexic learners in the foreign language classroom and overview of teaching techniques
- Phonological and orthographic awareness in EFL
- Techniques for teaching vocabulary and grammar
- Teaching listening and speaking
- Teaching reading and writing
- The assessment of dyslexic language learners
- Literatura
- Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language, DysTEFL Trainee's Booklet
- KORMOS, Judit a Anne Margaret SMITH. Teaching languages to students with specific learning differences. Bristol: Multilingual Matters, 2012, xii, 232. ISBN 9781847696205. info
- Výukové metody
- Readings, discussions, presentations, material design and evaluation.
- Metody hodnocení
- Continuous assessment: active participation in the sessions, ongoing tasks, forum discussions.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- This course is taught in two blocks and independent work between the sessions is required.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/AJ5413