PdF:ASPG_0009 Vývojová psychologie - Informace o předmětu
ASPG_0009 Vývojová psychologie a psychologie osobnosti
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 12/0/0. 12. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (přednášející) - Garance
- Mgr. Bc. Pavla Kremserová
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium pedagogiky pro asistenty pedagoga (program PdF, C-ASIPED)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně-kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí. Účastník si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti. Na základě nabytých znalostí bude účastník schopen rozumět zvláštnostem v lidském chování na základě věkových specifik a bude je schopen uplatnit v praxi.
- Výstupy z učení
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně-kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí. Účastník si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti. Na základě nabytých znalostí bude účastník schopen rozumět zvláštnostem v lidském chování na základě věkových specifik a bude je schopen uplatnit v praxi.
- Osnova
- ● Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj) ● Mladší školní věk (otázka školní zralosti, vývoj řeči, vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby, úroveň aspirace a výkonová motivace, emocionální vývoj, formy komunikace) ● Dospívání, (puberta a adolescence, problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální vztahy, skupina a její význam) ● Vývoj kognitivních a emočních schopností a jejich propojení se sociálně kulturním prostředí ● Rozvíjení schopností, dovedností, znalostí a vlastností osobnosti v období dětství a mládí; utváření psychiky v období relativní stálosti u dospělého jedince. ● Vývojově podstatné sociální snahy. ● Základní znalosti řešení výchovných problémů v závislosti na vývoji dítěte ● Vývojové aspekty pedagogické práce s dětmi se zdravotním postižením
- Literatura
- povinná literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
- doporučená literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracov. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021, 542 stran. ISBN 9788024649610. URL info
- THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5., V nakl. Portál 4. Praha: Portál, 2007, 143 s. ISBN 9788073672638. info
- Výukové metody
- Přednáškové bloky
- Metody hodnocení
- Předmětu bude zakončen písemným testem. Veškeré informace a studijní materiály budou vloženy do informačního systému MU příslušného předmětu.
- Náhradní absolvování
- -
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/ASPG_0009