PdF:CJc525 Didaktika lit. vých. - Informace o předmětu
CJc525 Didaktika literární výchovy
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 10 hodin v semestru. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 14. 3. 14:00–17:50 Virtuální místnost, Pá 11. 4. 13:00–15:50 Virtuální místnost, Pá 25. 4. 15:00–17:50 Virtuální místnost
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům základní teoretická východiska výuky literatury na základní škole a především ukázat možnosti a podoby konkrétní výuky literární výchovy (metody a formy problémové, aktivizující, tvořivé, tradiční i vycházející ze současných trendů). Důraz je kladen na řízený proces literární komunikace, zasazený do širšího kontextu výuky na základní škole.
- Výstupy z učení
- Studenti: - si v předmětu osvojují základní teorii výuky literatury a především způsoby její praktické aplikace, - po absolvování předmětu se orientují v metodách výuky literární výchovy na základní škole, jsou schopni uplatňovat tradiční a moderní, aktivizující a kreativní metody a formy práce, modifikovat je v souladu s konkrétním obsahem, podmínkami výuky i novými trendy.
- Osnova
- 1. blok: Základní činitelé vyučování literatuře, cíle a obsah literární výchovy, literární komunikace. Pojetí literární výchovy v kurikulu, klíčové kompetence, průřezová témata a literární výchova. Typy hodin literární výchovy. Žák jako příjemce kultury, žáky jako čtenář a divák. Individuální četba, čtenářské dílny. 2. blok: Metodologie výuky literatury na 2. stupni základní školy a pozice výukových metod v ní. Metody jednotlivých fází běžné (smíšené) hodiny literární výchovy. Problémové úkoly a situace v literní výchově – aspekty problémových otázek a úkolů (typologie). Interpretace literárního textu, didaktické aspekty interpretace, metody didaktické interpretace, interpretace a kritické myšlení, tvořivá interpretace. Didaktické hry. 3. blok: Čítanky a učebnice pro žáky staršího školného věku – koncepce, obsah, didaktická vybavenost, řídící aparát, metodické příručky. Koncipování vlastních učebních materiálů. Organizační formy výuky. 4. blok: Aplikace: konkrétní příklady možností práce s epickými texty (konkrétní ukázky epiky). Vhled do vybraných metod tvořivého psaní a tvořivé dramatiky. 5. blok: Aplikace: konkrétní příklady možností práce s lyrickými texty (konkrétní ukázky lyriky). Otázky hodnocení a klasifikace v literární výchově jako složce ČJL. Literárně didaktický výzkum.
- Literatura
- Zítková, Jitka: Didaktika literární výchovy na 2. stupni základní školy (elektronický zdroj) Dostupné na: https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2023/CJ2RC_LDLV/um/
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 313 s. ISBN 978-80-210-9629-5. info
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
- GEJGUŠOVÁ, Ivana, Marcela HRDLIČKOVÁ, Olga KUBECZKOVÁ, Radomil NOVÁK a Vladimíra ZYCHOVÁ. Principy a cesty školní výuky české literatury. Vydání: první. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017, 109 stran. ISBN 9788074649561. info
- HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole : četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 265 stran. ISBN 9788070438916. info
- GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
- HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
- NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy : (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004, 165 s. ISBN 8072901605. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
- Výukové metody
- Typ výuky: webinář Metody: teoretická příprava, praktické aktivity, diskuse nad jednotlivými tématy, vzájemné hodnocení.
- Metody hodnocení
- Ukončení: kolokvium Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování písemné práce - metodicky propracované tematické dvouhodinové výukové lekce literární výchovy, v níž budou v adekvátním rozsahu zastoupeny všechny složky obsahu předmětu a pestré formy práce, zejména aktivizují výukové metody a formy organizace činností. 2. Aktivní zapojení do vzájemného hodnocení. 3. Diskuse nad finální podobou práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CJc525