CJp308 Rozvoj čtenářské gramotnosti v českém jazyce

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp308/01: St 16:00–17:50 učebna 62, A. Veřmiřovský
Předpoklady
CJp305 Rozvoj kritického myšlení v českém jazyce
Předpokladem je absolvování discipliny CJp305.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Předmět bude vypsán pouze tehdy, zaregistruje-li si jej 10 a více studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení, dále rozvoj práce s textem, rozvoj tvořivosti;
2. užívat metody kritického myšlení pro rozvoj čtenářské gramotnosti;
3. projektovat, realizovat a reflektovat výuku zaměřenou na rozvoj čtenářské gramotnosti ve výuce českého jazyka;
4. argumentovat didaktické výstupy své i svých kolegů při prezentaci vyučovací hodiny.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1. prakticky užívat alternativní metody;
2. užívat metody kritického myšlení pro rozvoj čtenářské gramotnosti;
3. projektovat, realizovat a reflektovat výuku zaměřenou na rozvoj čtenářské gramotnosti ve výuce českého jazyka;
4. argumentovat didaktické výstupy své i svých kolegů při prezentaci vyučovací hodiny.
Osnova
  • 1. Rozvíjení metod evokační fáze vyučovací hodiny.
  • 2. Rozvíjení metod fáze uvědomění.
  • 3. Rozvíjení metod fáze reflexe.
  • 4. Hra jako vyučovací metoda v českém jazyce.
  • 5. Podmínky pro rozvíjení čtenářské gramotnosti ve škole.
  • 6. Čtenářská gramotnost a její složky.
  • 7. Čtení s porozuměním a aktivizace žáka.
  • 8. Metody rozvíjení čtenářských dovedností.
  • 9. Čtení s otázkami.
  • 10. Čtení s předvídáním.
  • 11. Dílna čtení v praxi.
  • 12. Hodnocení žáků.
Literatura
    povinná literatura
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2013, 143 s. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Online. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3. URL info
    doporučená literatura
  • ALTMANOVÁ, Jitka a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. 65 s. ISBN 978-80-86856-98-8.
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka [online]. Praha: Česká školní inspekce. 2010. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka
  • KRAMPOLOVÁ, Iveta. Netradiční úlohy, aneb, Čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. 143 s. ISBN 80-211-0416-3.
  • WILDOVÁ, Radka a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2012. 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9.
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
    neurčeno
  • TUŠKOVÁ, Jana Marie. Kritické myšlení jako prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 11 s. ISBN 978-80-210-5714-2. info
Výukové metody
seminář, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Studenti během semestru průběžně plní zadané domácí práce. K zápočtu předvedou studenti vlastní prezentaci vyučovací hodiny obsahující aplikaci metod na vybraných tématech učiva českého jazyka. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CJp308