PdF:CORE175 Lifelong learning and growth - Course Information
CORE175 Lifelong learning and growth: the key to success in the 21st century
Faculty of EducationSpring 2025
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Marek Matouš Bula (lecturer)
Mgr. Barbora Kubantová, MSc (lecturer)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Marek Matouš Bula
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Marek Matouš Bula
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- CORE175/01: Wed 9:00–10:50 učebna 24, M. Bula
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 23/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20 - Course objectives
- The course focuses on developing skills that support personal growth and learning. It focuses on promoting and developing self-reflection, a growth mindset, a positive relationship with self, working with one's own resources and adaptability. These are key skills for life in today's society, which faces not only many crises but also an uncertain future. Developing these skills can help to successfully face current and future social and individual challenges. Upon completion of the course, participants will not only be able to develop the skills addressed, but will also be able to deepen their self-awareness and set a further path of self-development.
- Learning outcomes
- Upon completion of the course, the student will have demonstrated the ability to: - adopt a growth mindset in approaching education, perceiving it as a continuous process of development and improvement, with an emphasis on persistence and learning from failure;
- identify their strengths and areas for further development;
- overcome obstacles and foster self-development;
- accept their actions with kindness towards themselves and develop a positive attitude towards learning;
- identify their strengths and areas for further development;
- develop the ability to self-reflect, reflect on their learning process and work with mistakes as a natural part of the learning process; - Syllabus (in Czech)
- Sebereflexe: teoretické ukotvení sebereflexe jako nástroje učebního procesu, seznámení s fázemi sebereflexe, seznámení s technikami sebereflexe: reflektivní deník, introspekce, sebereflektivní rozhovor, sebereflektivní dotazník.
- Růstové myšlení: teoretické ukotvení růstového myšlení v kontexu schopnosti učit, zdolávat učební výzvy, rozdíl mezi růstovým a fixním myšlením, seznámení se s aktivitami rozvíjejícími růstové myšlení a zaměřené na témata: hravé učení, pozitivní jazyk, zvídavost, denní rutiny, inspirace úspěchem ostatních.
- Pozitivní přístup k učení: vnitřní zdroje jako hlavní motor celoživotního učení, hodnoty a silné stránky v kontextu stanovování osobních vzdělávacích cílů.
- Flexibilita: seznámení se s konceptem psychické flexibility dle ACT, seznámení se se základními kroky rozvoje psychické flexibility (awareness, acceptance, defusion, presence, committed action), praktická cvičení podporující flexibilitu skrze defuzní techniky a přijetí.
- Optimální fungování: Yerkes-Donsonův zákon, jak si určovat optimální zátěž, význam flow pro celoživotní rozvoj, jak se dostat do flow, balancování vnitřní a vnější motivace v kontextu celoživotního rozvoje.
- Laskavost k sobě: seznámení se s konceptem soucitu k sobě (laskavost, mindfulness a sdílená lidskost) v kontextu stanovování cílů a nároků na lastní seberozvoj. Vztah mezi soucitem k sobě a podporou celoživotního seberozvoje a učení se. Koncept vnitřního kritika. Cvičení zaměřená na posílení laskavosti k sobě.
- Literature
- CLEAR, James. Atomové návyky : jak si budovat dobré návyky a zbavovat se těch špatných. Translated by Aleš Drobek. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2020, 288 stran. ISBN 9788075550972. URL info
- DWECK, Carol S. Nastavení mysli : nová psychologie úspěchu, aneb, naučte se využít svůj potenciál. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2015, 303 stran. ISBN 9788087270752. info
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC and Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... (Reflection in The Process of Learning. Ten Times Equally Yet Differently...). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 pp. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- SELIGMAN, Martin E. P. Vzkvétání : nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2014, 407 stran. ISBN 9788087270950. URL info
- KOLÁŘ, Jan. Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje (Work with the reflection in lecturers of personal and social development). Brno: Masarykova univerzita, 2013, 260 pp. ISBN 978-80-210-6297-9. info
- Teaching methods
- Group discussion; individual, pair and group training; home exercises; lectures
- Assessment methods
- Active participation in the seminar; reflection on home preparation; colloquium
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/CORE175