PdF:FC1813 Ekopraktikum - Informace o předmětu
FC1813 Ekopraktikum
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lukáš Pawera, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC1813/PrezSem01: St 17:00–17:50 laboratoř 85, T. Miléř, L. Pawera
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšíření vědomostí z fyziky o environmentálními přesahy a rozvoj dovednosti provádět praktická měření a experimenty na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na aplikaci vědeckých výzkumných metod od návrhu experimentu až po jeho provedení, vyhodnocení a prezentování výsledků. Student vykoná samostatně nebo v týmu vybraná praktická měření. Do laboratoří jsou zařazeny praktické úlohy a s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, technickým aplikacím apod.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: Teoretické základy fyzikálních jevů a praktických měření. Pravidla bezpečnosti práce v laboratoři. Student dokáže samostatně nebo v týmu provádět praktická měření, zpracovat data, vyhodnotit a interpretovat výsledky.
- Osnova
- V rámci předmětu budou realizovány vybrané úlohy z dané nabídky: 1. Monitorování fotosyntézy (ověření procesu fotosyntézy a respirace rostlin)
- 2. Měření výparu (experimentální ověření fyzikálních podmínek výparu – jak závisí rychlost výparu vody na slunečním záření, teplotě, větru, vlhkosti vzduchu apod.)
- 3. Vodní pára v atmosféře, skleníkový jev, měření IR teploměrem
- 4. Laboratorní ověření vyzařovacího zákona
- 5. Měření „solární konstanty“, měření spektrálního složení slunečního záření
- 6. Měření výkonu slunečních vařičů
- 7. Měření světelného znečištění
- 8. Měření turbidity atmosféry
- 9. Pyrolýza, pokusy s dřevoplynovým vařičem
- 10. Měření produktů hoření analyzátorem spalin
- 11. Měření turbidity kapalin
- 12. Základy práce s hmotnostním spektrometrem MALDI
- Literatura
- povinná literatura
- KADRNOŽKA, Jaroslav. Globální oteplování Země : příčiny, průběh, důsledky, řešení. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2008, 467 s. ISBN 9788021434981. info
- doporučená literatura
- MILÉŘ a HOLLAN: Klima a koloběhy látek, 2014, Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie (CZ.1.07/2.2.00/28.0182) http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/clima_fluxes.pdf
- Obnovitelné zdroje energie a možnosti jejich uplatnění v České republice : studie analyzuje současný stav a předpoklady rozvoje v dlouhodobějším horizontu. Praha: ČEZ, 2007, 181 s. ISBN 9788023988239. info
- KADRNOŽKA, Jaroslav. Energie a globální oteplování : Země v proměnách při opatřování energie. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2006, 189 s. ISBN 8021429194. info
- HOLLAN, Jan. Hospodaření s energií. Brno: Regionální sdružení ČSOP Brno, 1994, 40 s. info
- neurčeno
- AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013, 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. info
- HOLLAN, Jan. Light as a Disruptor to be Quantified. Brno: Brno Uni. of Technology, Faculty of Engineering and Commmunication, Dept. of Physics, 2012. 3 typos corrected after publication info
- MILÉŘ, Tomáš, Jan HOLLAN, Jan VÁLEK a Petr SLÁDEK. Teachers’ understanding of climate change. In International Conference on Education & Educational Psychology. 2012. ISSN 1986-3020. URL info
- ULČÁK, Zbyněk. Trvale udržitelný rozvoj - stručná historie a povaha pojmu. In NAWRATH, Martin. Dynamika systémů a udržitelnost. Soubor učebních textů k implementaci systémového hlediska do vzdělávání. 1. vyd. Brno: Nadace Partnerství, 2007, s. 103-136, 225 s. ISBN neuvedeno. info
- HOLLAN, Jan. RGB radiometrie digitálními fotoaparáty. In Workshop NDT 2006. B rno: Brno University of Technology, 2006, s. 31-37. ISBN 80-7204-487-7. see files rgb.* (pdf version directly) info
- MURTINGER, Karel a Jan TRUXA. Solární energie pro váš dům. 2. vyd. Brno: ERA, 2006, vi, 92. ISBN 8073660768. info
- Výukové metody
- laboratorní cvičení
- Metody hodnocení
- Prezentace výsledků vlastního experimentu
- Informace učitele
- https://sites.google.com/site/modulfyzika/
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FC1813