PdF:FC1821 Fyzikální exkurze - Informace o předmětu
FC1821 Fyzikální exkurze
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/2. 1 den. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lukáš Pawera (přednášející) - Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC1021 Mechanika s experimenty
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35 - Mateřské obory/plány
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S) (2)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Vzdělávacími cíli předmětu je získání přehledných vědomostí v oblasti současných měřících metod a směrů jejich vývoje. Dále pak jsou to dovednosti aplikace fyzikálních metod v oblasti zdravotnictví, energetiky, materiálové a chemické fyzice, v souvislosti s aplikacemi fyzikálních jevů v různorodých oborech lidské činnosti. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako: měřící metody a fyzikální jevy v různých oblastech lidské činnosti, organizace a náplň exkurze s přihlédnutím ke věku a zájmu žáků.
Vědomosti: měřící metody a směr jejich vývoje
Dovednosti: aplikace fyzikálních metod v oblasti zdravotnictví, energetiky, materiálové a chemické fyziky, aplikace fyzikálních jevů v různorodých oborech lidské činnosti
Postoje: akceptovat postoj k organizačnímu pojetí exkurze se zaměřením na vhodnost zvoleného tématu k věku žáků - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
• základní orientace v oblasti nabídky exkurzí v Jihomoravském kraji a s tím souvisejících informačních materiálech
• základní organizační schopnosti v oblasti realizace exkurzí
• tvorba podpůrných motivačních či pracovních listů pro žáky k danému tématu exkurze. - Osnova
- Úvod do organizace předmětu
- Jak pedagogicky zužitkovat exkurzi
- Plán a výstupní referát
- Literatura
- povinná literatura
- JANÁS, Josef a Masarykova univerzita. Tvořivá činnost učitelů a žáků v přírodovědných předmětech. In Cesty k tvořivé škole. 1. vyd. Brno: Padio, 1996, s. 364-368. Sborník prací pedagogické fakulty MU. ISBN 80-210-1938-7. info
- doporučená literatura
- JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 87 s. ISBN 9788021054738. info
- JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky I. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 87 s. ISBN 80-210-2056-3. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 292 s. ISBN 8085866331. info
- Výukové metody
- exkurze
- Metody hodnocení
- Bloková výuka, návštěva vybrané fyzikální akce a zpracování seminární práce
- Informace učitele
- Během exkurze jsou studenti rozděleni do jednotlivých skupin. Během exkurze si dělají poznámky, náčrty, schémata. Po exkurzi informace, které získali, zpracují formou písemné zprávy či referátu. Odevzdají elektronicky do odevzdávárny příslušného předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Jednorázová akce v průběhu semestru, obvykle v pátek.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FC1821