PdF:FC2704 Kmity a vlny CŽV - Informace o předmětu
FC2704 Kmity a vlny CŽV
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/4. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jan Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC2701 Mechanika a molekulová fyzika CŽV
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Fyzika pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí o tématu Kmity a Vlny na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na logickou stavbu této vědní disciplíny a na získání znalostí a dovedností, potřebných pro výuku fyziky na základní škole. Z těchto důvodů je do přednášky zařazeno větší množství jednoduchých pokusů a zdůrazněn vztah probírané látky k praxi, přírodě, domácnosti, technickým aplikacím apod.
Vědomosti: Systematický přehled s porozuměním a schopností řešit základní úlohy z kmitů a vln s důrazem na aplikaci ve vzdělávání. Vazba probíraných témat na jevy v přírodě i každodenní praxi.
Dovednosti: Dokázat identifikovat principy přírodních dějů a technických aplikací využívajících periodické děje. Provést aproximaci na bázi základních fyzikálních zákonů a následně výpočet jednoduchých aplikačních příkladů. Znát jednoduché školské experimenty a vztah probírané látky k praktickým aplikacím. Dokázat provádět kvalifikovaný odhad hodnot.
Postoje: Osvojit si hodnoty objektivity a významu vědecké práce. Osvojit si přístupy racionálního a kritického nazírání na celospolečenské problémy optikou fyzikálního korektivu. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude účastník schopen aplikovat a diskutovat vědomosti o tématu kmity a vlny včetně logické stavby této vědní disciplíny a na získání znalostí a dovedností, potřebných pro výuku fyziky na základní škole (proto je do přednášky zařazeno větší množství jednoduchých pokusů a zdůrazněn vztah probírané látky k praxi, přírodě, domácnosti apod.).
- Osnova
- Sylabus přednášek (po blocích):
- I. Kmity
- 1. Harmonické kmity volné, tlumené a nucené.
- 2. Superpozice dvou harmonických kmitů stejnosměrných a navzájem kolmých. Harmonická analýza kmitů.
- 3. Spřažené kmity. Příčné kmity struny, podélné kmity tenké tyče.
- 4. Kmity membrány a desky.
- II. Vlny
- 1. Vznik a podstata postupného vlnění, vlnová rovnice. Energie postupného vlnění.
- 2. Interference vlnění. Vlnový balík, fázová a grupová rychlost vln.
- 3. Rovinná vlna, kulová vlna, šíření vln v prostoru.
- 4. Odraz a lom vlnění na rovinném rozhraní dvou prostředí, ohyb vlnění.
- 5. Dopplerův jev.
- 6. Zvuk, základní charakteristiky tónu. Infrazvuk a ultrazvuk.
- 7. Pohyb zdroje zvuku s nadzvukovou rychlostí, rázová vlna.
- Literatura
- povinná literatura
- SLÁDEK, Petr. Kmity. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 86 s. skriptum. ISBN 80-210-3666-4. info
- SLÁDEK, Petr. Vlny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 72 s. skriptum. ISBN 80-210-3667-2. info
- doporučená literatura
- HALLIDAY, David, Robert RESNICK a Jearl WALKER. Fyzika. 1. vyd. Brno, Praha: Vutium, Prometheus, 2001. ISBN 80-214-1868-0. info
- Výukové metody
- přednáška, početní cvičení a demonstrační experimenty; přednáška bude probíhat formou rozpravy na základě předchozího samostatného studia zadaného tématu s následným shrnutím (metoda převrácené třídy, peer-instruction, …)
- Metody hodnocení
- Zkouška (písemná, experimentální a ústní) s průběžným hodnocením v rámci semestru: - aktivní práce na seminářích (počítání modelových úloh) průběžné odpovědníky a písemné testy (min. 50% úspěšnost) - závěrečná písemná a ústní zkouška, jejíž součástí může být jednoduchý školský experiment (realizovaný či komentovaný).
- Informace učitele
- http://amper.ped.muni.cz/sladek
Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FC2704