PdF:FC4712 Didaktika chemie 2 CŽV - Informace o předmětu
FC4712 Didaktika chemie 2 CŽV
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC4701 Úvod do studia chemie CŽV
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Chemie pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle předmětu:
- aktivní didaktická a metodická práce s učivem chemie pro ZŠ;
- osvojení si schopností transformace školních chemických informací v rámci poznatkové báze oboru chemie;
- aplikace a interpretace teoretických poznatků Obecné didaktiky a Obecné didaktiky chemie;
- osvojení si alternativních a moderních vyučovacích postupů, metod;
- seznámení se a osvojení si jednotlivých témat probíraných na ZŠ a zvládnutí jejich didaktické transformace a interpretace. - Výstupy z učení
- Po skončení kurzu student bude schopen: • aktivní didaktické práce s učivem chemie pro ZŠ; • osvojení si schopností transformace školních chemických informací v rámci poznatkové báze oboru chemie; • aplikace a interpretace teoretických poznatků Obecné didaktiky a Obecné didaktiky chemie; • osvojení si alternativních a moderních vyučovacích postupů; • seznámení se a osvojení si jednotlivých témat probíraných na ZŠ a zvládnutí jejich didaktické interpretace.
- Osnova
- 1. Seznámení s cílem a smyslem předmětu.
- 2. Teoretické, technologické, didaktické, experimentální a aplikativní aspekty výuky chemie na ZŠ.
- 3. Pozorování a pokus v chemii.
- 4. Směsi.
- 5. Částicové složení látek.
- 6. Periodický zákon.
- 7. Chemické reakce a slučovací poměry.
- 8. Roztoky a výppočty v chemii.
- 9. Oxidy, sulfidy, halogenidy, hydroxidy, kyseliny a soli.
- 10. Vlivy na rychlost chemických reakcí.
- 11. Redoxní reakce.
- 12. Uhlovodíky, složení, struktura a vlastnosti.
- 13. Ekologizace chemického učiva.
- 14. Diagnóza chemické školní práce.
- 15. Přírodní organické sloučeniny.
- Literatura
- PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 350 s. info
- BUDIŠ, Josef, Pier Albino COLOMBO, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Vybrané přednášky a úvahy z obecné didaktiky chemie - 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 82 s. ISBN 80-210-3542-0. info
- PACHMANN, Eduard a Eduard HOFMANN. Obecná didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 334 s. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
- BUDIŠ, Josef. Videopokusy ve výuce chemie. první vydání. Trnava: Trnavská univerzita Pedagogická fakulta, 2002, 4 s. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnavi. ISBN 80-89074-47-2. info
- BUDIŠ, Josef. Chemické pokusy pro ZŠ I. první. Brno: IQ Media Brno, 1998. info
- Výukové metody
- teoretická příprava
skupinová diskuse - Metody hodnocení
- ústní zkouška
Vypracování přípravy na vyučovací hodinu na vylosované téma a jeho obhajoba a zdůvodnění - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FC4712