FC6818 Metodika řešení problémových výchovných situací

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Anotace: Po absolvování předmětu bude mít student základní znalosti o řešení problémových výchovných situací v podmínkách školy v České republice. Student bude schopen identifikovat problémové výchovné situace a aplikovat základní zásady řešení těchto situací v podmínkách škol a školských zařízení v podmínkách České republiky.
Cíle: Cílem předmětu je seznámit studenty s možnými příčinami problémových výchovných situací a získání přehledu o možnostech a způsobech řešení těchto situací včetně přehledu o pracovištích disponujících specialisty, se kterými je možno problémové výchovné situace konzultovat. Předmět navazuje na předmět pedagogickou diagnostiku. Na základě příkladů z praxe bude student schopen aplikovat získané poznatky ve školní praxi. Student bude schopen používat základní dovednosti v praxi škol a školských zařízení.
Výstupy z učení
Student si osvojí základní principy řešení problémových výchovných situací
Student bude seznámen s kompetencemi při řešení problémových výchovných situací
Student si osvojí základy metodiky řešení problémových výchovných situací
Student bude seznámen s odbornou literaturou z oblasti řešení problémových výchovných situací
Student bude znát vybrané nástroje řešení problémových výchovných situací
Student bude schopen identifikovat problémové výchovné situace
Student bude schopen řešit jednoduché problémové výchovné situace
Student bude mít pozitivní postoj k metodám řešení problémových výchovných situací
Osnova
  • Sylabus přednášek a cvičení (po týdnech či blocích): 1. Metodika řešení problémových výchovných situací Identifikace problémového chování edukantů. 2. Analýza situace problémového chování. 3. Strategie a postupy edukátorů v situacích problémového chování edukantů. 4. Strategie a postupy orientované na kontrolu. 5. Strategie a postupy orientované na prevenci. 6. Prostředky řešení problémového chování edukantů Individuální práce s problémovými edukanty. 7. Skupinová práce s problémovými edukanty. 8. Standardní a nestandardní řešení některých výchovných situací. 9. Role edukátorů při vytváření pozitivně stimulujícího výchovného prostředí. 10. Edukátorův obraz o edukantovi jako ukazatel jeho pedagogické a psychologické vnímavosti. 11. Rizikové přístupy k edukátorovi s poruchovým chováním. 12. Perspektivní přístupy k edukantům s rizikovým chováním.
Literatura
    povinná literatura
  • STŘELEC, S. (ed). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MSD, 2005.
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004.
    doporučená literatura
  • Matoušek, O., & Matoušková, A. (2011). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže (Vyd. 3., aktualiz.). Praha: Portál.
  • MAŤEJČEK, Z., KROFTOVÁ, A. Mládeţ a delikvence. Praha: Portál, 1998
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992.
Výukové metody
cvičení, skupinová diskuse, skupinové řešení případových studií;
Metody hodnocení
Student si osvojí základní principy řešení problémových výchovných situací. Student bude seznámen s kompetencemi při řešení problémových výchovných situací. Student si osvojí základy metodiky řešení problémových výchovných situací. Student bude seznámen s odbornou literaturou z oblasti řešení problémových výchovných situací. Student bude znát vybrané nástroje řešení problémových výchovných situací. Student bude schopen identifikovat problémové výchovné situace. Student bude schopen řešit jednoduché problémové výchovné situace. Student bude mít pozitivní postoj k metodám řešení problémových výchovných situací.
Písemná studie na zadané téma v rozsahu 5 A4, předmět je zakončen ústním kolokviem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.