PdF:ICJk12 Jaz. analýza textu - Informace o předmětu
ICJk12 Jazyková analýza textu
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Klára Březinová (cvičící)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ICJk12/OS01: Pá 21. 2. 8:00–9:50 učebna 35, Pá 7. 3. 9:00–10:50 učebna 35, Pá 14. 3. 8:00–9:50 učebna 35, K. Březinová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student uplatňuje teoretické poznatky i praktické dovednosti získané studiem předmětů Současný český jazyk I až Současný český jazyk V. V závěru kurzu student dokáže:
1. Vyhledat příslušný jazykový jev v souvislém textu (výslovnostní jevy, slovní druhy, větu jednoduchou, souvětí...);
2. Posoudit jazykovou správnost a stylizační úroveň textu;
3. Samostatně analyzovat text podle stanovených požadavků a svoje názory zdůvodnit a vysvětlit. - Výstupy z učení
- V závěru kurzu student dokáže:
1. Vyhledat příslušný jazykový jev v souvislém textu (výslovnostní jevy, slovní druhy, větu jednoduchou, souvětí...);
2. Posoudit jazykovou správnost a stylizační úroveň textu;
3. Samostatně analyzovat text podle stanovených požadavků a svoje názory zdůvodnit a vysvětlit. - Osnova
- 1. Rozbor konkrétních psaných textů. Styl a slohový postup. Kompozice textu.
- 2. Syntaktická analýza textu. Věta a její struktura. Souvětí.
- 3. Větné členy, větné vztahy a forma jejich vyjádření.
- 4. Lexikální jednotky - slova, sousloví, frazémy. Stylistická charakteristika lexikálních prostředků. Významové vztahy v textu (synonymie, antonymie). Slova mnohoznačná.
- 5. Tvaroslovná analýza textu. Ohebná slova a gramatické kategorie. Poznávání významu a gramatické charakteristiky v textu. Nejčastější odchylky od tvaroslovné kodifikace. Korektura gramatických chyb.
- 6. Zvuková a grafická rovina textu, jejich rozdíly. Konkrétní případy změny hlásek v proudu řeči. Případy asimilace znělosti.
- 7. Korektura pravopisných chyb v textu.
- Literatura
- povinná literatura
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- Pravidla českého pravopisu. Vydání 2. (s Dodatkem Mini. Praha: Academia, 2005, 391 stran. ISBN 802001327X. info
- doporučená literatura
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ, Diana SVOBODOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vydání čtvrté, upravené. [Odry]: Vade mecum Bohemiae, 2010, 375 stran. ISBN 9788086041377. info
- STRAKOVÁ, Helena a František KALANDRA. Jak psát bez chyb, aneb, I pravopis se dá naučit : přehledné a srozumitelné objasňování pravopisu ve výkladové části, texty na procvičení a upevnění správných jazykových návyků, klíč - diktáty. Vyd. 1. Brno: Cerm, 2011, 212 s. ISBN 9788072047338. info
- Výukové metody
- Typ výuky: konzultace. Ve výuce jsou uplatňovány především metody založené na myšlenkových operacích, a to aplikaci, analýze a syntéze. Metody procvičování a upevňování učiva, problémová metoda, metody samostatné a skupinové práce. Vzhledem k tomu, že pro studenty kombinované formy studia není účast ve výuce povinná a počet hodin kontaktní výuky je nízký, předpokládá se samostudium. Jako povinná se stanovuje účast na průběžných testech.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky: studium odborné literatury, řešení praktických úkolů v průběhu semestru, úspěšné splnění kontrolního testu v polovině semestru, úspěšné zvládnutí zápočtového testu na konci semestru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/ICJk12