PdF:ICJp15 Didaktika ČJ 2 - Informace o předmětu
ICJp15 Didaktika českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Klára Březinová (cvičící) - Garance
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ICJp15/01: Čt 18:00–19:50 učebna 6, K. Březinová
ICJp15/02: Čt 9:00–10:50 učebna 57, K. Březinová
ICJp15/03: Čt 16:00–17:50 učebna 6, K. Březinová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Předpokladem pro absolvování předmětu je úspěšné ukončení předmětu ICJp13 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Mateřský jazyk a vyučování slohu. Po absolvování dokáže student vysvětlit pojetí a hlavní principy současného slohového vyučování. Ovládá nejen cíle a obsah vyučování slohu, ale dobře se orientuje i v základních dokumentech: v RVP ZV - ŠVP ZV. Dokáže vysvětlit různá pojetí slohového vyučování v učebnicích a ovládá nejnovější metody a postupy. V praxi využívá znalostí o slohových útvarech probíraných na 1. stupni, dokáže sestavit přípravu na vyučovací hodinu slohu, zařazuje část invenční, kompoziční a stylizační. Má osvojena pravidla hodnocení mluveného a psaného projevu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: a) definovat základní cíle a úkoly slohového vyučování; b) porovnat zpracování slohového učiva v učebnicích českého jazyka, uvést jeho klady a zápory, vhodně argumentovat; c) sestavit přípravu na vyučovací hodinu slohu; d) rozhodnout o uplatnění vhodných metod při nácviku jednotlivých fází nácviku souvislého kultivovaného projevu, mluveného i psaného; e) pracovat s nejmodernější technikou a využívat vhodné informační zdroje; f) vést žáky k reflexi a sebereflexi při projevu psaném a mluveném.
- Osnova
- 1. Znaky žákova projevu na počátku školní docházky. 2. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 3. Slohové vyučování v různých typech učebnic českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ a v RVP ZV. 4. Metodický postup při práci s textovou a obrázkovou osnovou. 5. Metodické postupy slohových útvarů na 1. stupni. 6. Invence, kompozice a stylizace. 7. Mluvní cvičení žáků, hodnocení, klasifikace. 8. Písemná slohová cvičení, hodnocení, klasifikace, témata.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK a Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015, 225 s. ISBN 978-80-7481-145-6. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- doporučená literatura
- ŠRÁMEK, Rudolf. Domov jako zdroj poznatků o jazyce. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, s. 46-49. Řada jazyková a literární, sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- HAUSER, Přemysl. Vlastenecká výchova v mateřském jazyce. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 41-44. ISBN 80-210-2164-0. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Vlastenecká výchova ve slohovém vyučování. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, s. 63-66. Řada jazyková a literární č. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava. Výchovné texty v učebnicích čes. jazyka pro 1. stupeň. spoluautorka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 67-72. Řada jazyková a literární č. 29, svazek 146. ISBN 80-210-2164-0. info
- KNESELOVÁ, Helena. Výchovné texty v učebnicích pro 2. stupeň. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 72-75. ISBN 80-210-2164-0. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- neurčeno
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Učitel českého jazyka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. Sborník příspěvků z konference k 80. výročí vzniku samostatného státu. 1999. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1999, s. 82-87. SPPFMU, sv. 146, řada jazyková a literární sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- Výukové metody
- Metoda řízeného rozhovoru, kritického myšlení, problémová metoda; metoda opravy a hodnocení slohových prací; metoda samostatné a skupinové práce; metoda mluvního cvičení.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: semináře. Předmět je ukončen písemnou zkouškou, která zahrnuje dvě části: didaktiku jazyka a didaktiku slohu. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy obou disciplin a tvoří jej 12 didaktických úkolů. Správně musí student vyřešit 10 z nich.
- Informace učitele
- Součástí požadavků pro ukončení předmětu je nejen studium odborné literatury, ale též znalost učebnic pro 1. stupeň ZŠ, orientace v RVP ZV a ve Standardech pro základní vzdělávání.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/ICJp15