IGEk02 Integrované terénní vyučování

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/3. 4,5 dne. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (15,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (45,00 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (40,00 %)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Integrované terénní cvičení (ITC) má návaznost na předměty Integrovaný přírodovědný a společenskovědný základ 1–4 (dále jen IVZ). Během terénní výuky dochází k aplikaci teoretických znalostí i dovedností z oblasti geografie, geologie, biologie, ekologie, chemie, fyziky, historie, tělesné a výtvarné výchovy při poznávání daného místa, v tomto případě unikátního prostředí CHKO Moravský kras.

Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
  • vyhledávat, analyzovat a interpretovat informace k dané lokalitě za účelem jejich didaktické transformace;
  • zhodnotit dané místo/lokalitu s ohledem na bezpečnostní rizika, které jsou s touto výukovou formou spojená;
  • navrhnout a realizovat jednotlivé učební úlohy pro žáky založené na aktivním poznávání krajiny a přírody (pozorování, práce s atlasem rostlin/živočichů, určovacím klíčem, orientace v krajině, panoramatický nákres, lokalizace místa pomocí GPS...);
  • sestavit soubor učebních úloh a činností do formy krátkodobé i dlouhodobé terénní výuky a tuto výuku následně realizovat;
  • navrhnout vhodné způsoby evaluace terénní výuky na úrovni znalostí, dovedností i postojů;
  • využívat ve výuce regionální princip, tedy vybírat takové příklady učiva, které se váží ke konkrétním situacím a místům, které budou pro žáky srozumitelné zejména pro jejich využití v praktickém životě;
  • posilovat u žáků schopnost kooperace ve výuce.
  • Osnova
    • V průběhu celého týdne studenti projdou čtyřmi integrovanými tematickými bloky, kdy se vhodně doplňují témata jednotlivých vědních disciplín s cílem poukázat na rozmanité výukové metody použitelné během terénní výuky. Poslední den je pak věnován reflexi a evaluaci této formy výuky v běžné praxi základní školy.

    • 1. den: Biologicko-geografická tematika
    • BIOTOPY BLÍZKÉ PŘIROZENÝM – geografická poloha daného místa, zastoupení dřevin v závislosti na výškovém stupni, porovnávání různých typů lesa s ohledem na přirozené původní a nepůvodní dřeviny dle výškového stupně, vliv člověka na krajinu,maplošná vs. velkoplošná územní ochrana přírody, vliv člověka na krajinu

    • 2. den: Biologicko-chemicko-historická problematika
    • BIOTOPY VÝRAZNĚ OVLIVNĚNÉ ČLOVĚKEM – příčiny proměn krajiny, přeměna přirozené krajiny na krajinu kulturní, pozorování a poznávání organismů biotopů pole, kulturní louka a rybník, vliv činností člověka na chemismus vody a vlastnosti půdy, potravní vztahy v ekosystémech

    • 3. den: Geograficko-historicko-geologická tematika
    • POZNÁVÁNÍ KRAJINY - práce s GPS přístrojem, orientace na mapě, aplikace geografických úkolů v praxi v terénu (určování světových stran, odhad vzdáleností, panoramatický nákres, geologické zajímavosti a historicko-kulturní aspekty regionu (v místních názvech, tradičních povoláních, zemědělství, průmyslu, turistickém ruchu atd.)

    • 4. den: Historicko-geografická tematika
    • PUTOVÁNÍ HISTORIÍ REGIONU - středověké osídlení v regionu a jeho současné zdokumentování, sakrální stavby z období baroka (Křtiny jako specifické poutní místo), jeskyně Výpustek a dopad období 2. světové války na místní část Moravského krasu...

    • 5. den: Reflexe a evaluace terénní výuky
    • Diskuse k použitým výukovým metodám, především s k možnosti jejich využití v krátkodobé, střednědobé i dlouhodobé terénní výuce. Návrh úloh zaměřených na diagnostiku znalostí a dovedností získaným během terénní výuky, vyhodnocení změny postojů studentů k terénní výuce jako specifické výukové formě.

    • Po celou dobu terénní výuky se studenti pohybují v přírodě, využívají znalostí orientace a bezpečného pohybu v terénu. K motivaci používají i techniky výtvarné práce v terénu – land art...
    Literatura
    Výukové metody
    terénní cvičení
    Metody hodnocení
    Student si je vědomý různých činností, které nelze naučit ve školním prostředí, dovede je v průběhu roku identifikovat a vhodně zařazovat do Školního vzdělávacího programu.
    Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správné, věku žáků přiměřené různé formy terénní výuky, která má i velký mezioborový přesah a vede nejen k procvičování znalostí, ale zejména dovedností a postojů.
    Informace učitele
    Tento předmět je koncipován a vyučován jako 5denní pobytový kurz, který se koná v prostředí ATC Olšovec, Jedovnice. Pro získání zápočtu je povinné kurz absolvovat v plném rozsahu - tedy 5denní pobyt v daném místě, vč. přespání. Studující pracují po celou dobu ve skupinách, ve kterých postupně plní tematické úkoly a připravují si podklady pro školu v přírodě realizovatelnou na 1. stupni základní školy. Informace ohledně termínu konání terénního vyučování jsou studujícím zaslány v únoru daného semestru. Platba za kurz se hradí v období duben až květen daného semestru. Pokyny pro studující na pobytech Erasmus+: Termín integrovaného terénního cvičení je vždy stanoven v únoru daného semestru a je situován do období zkouškového. Lze jej tedy absolvovat po návratu z pobytu.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Výuka probíhá blokově.
    Poznámka k četnosti výuky: 4,5 dne.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.