IHVp07 Hlasová výchova 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Marie Kábelová (cvičící)
MgA. Marek Olbrzymek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Richter
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem hlasové výchovy je vybudovat systém dovedností a návyků v pěvecké technice a dát studentům metodické základy pro pedagogickou práci s hlasem dětí i dospělých. Student musí být schopen zahrát a zazpívat hlasová technická cvičení a aplikovat získané pěvecké technické dovednosti při interpretaci zadaného repertoáru. Důraz je kladen na fixaci správného postoje, na nácvik pěveckého dýchání, posazení hlasu do rezonance i na schopnost tvořit opřený hlavový tón. Nutnou podmínkou pro zvládnutí interpretace povinných skladeb je měkké nasazení hlasu, volně znějící tón, dobrá výslovnost konsonantů, vyrovnání vokálů, schopnost zpívat vázaně, schopnost práce s hlasem po stránce výrazové, schopnost používat vhodnou a svému hlasu přiměřenou dynamiku.
Výstupy z učení
Student má osvojené postupy vedoucí k rozšiřování hlasového rozsahu dětí; dovede vytvořit a v praxi používat artikulační cvičení a cvičení pro vyrovnávání barvy vokálů. Dovede správně technicky, intonačně, rytmicky a s odpovídajícím výrazem zazpívat píseň a doprovodit ji hrou na klavír.
Osnova
  • Úvod. Zadání studijní literatury. Pěvecký postoj. Nácvik správného držení těla. Typy dýchání. Dechová cvičení. Nácvik žeberně-bráničního typu dýchání. Hlasové začátky. Nácvik měkkého hlasového začátku. Dechová, artikulační a pěvecká cvičení pro zlepšení techniky zpěvu dospělých. Práce s rejstříky. Vyrovnání a rozšiřování hlasového rozsahu. Procvičování pěvecké techniky na zpěvu lidových písní. Práce s dětskou písňovou literaturou. Poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu dětí. Nácvik repertoáru. Zpěv lidových a umělých písní.
Literatura
    doporučená literatura
  • CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1. dotisk 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 115 s. ISBN 978-80-210-4659-7. info
  • FROSTOVÁ, Jana. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : péče o hlasovou kondici učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010, 198 s. ISBN 9788073921576. info
  • FROSTOVÁ, Jana a Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995, 55 s. PdF MU 1. ISBN 80-210-1229-3. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická cvičení, domácí příprava
Metody hodnocení
Cvičení. Zápočet: Transpozice různých typů hlasových cvičení s vlastním klavírním doprovodem v diatonické a chromatické modulaci. Nastudování a praktické předvedení 20-ti povinných písní (zpěv písní s doprovodem na klavír). Aplikace získaných pěvecko-technických dovedností (teoretických i praktických) na vybranou pěveckou literaturu. Základní vědomosti z oblasti hygieny mluvního a zpěvního hlasu. Jednou z podmínek je 80% účast na semináři.
Informace učitele
Zdravý hlas bez chrapotu a šelestu, mluva bez logopedických vad. Jednou z podmínek je 80% účast na semináři. Studenti, kteří si zapisují předmět opakovaně, se přihlásí vždy ke stejnému pedagogovi. Student navštěvuje a dokončí hlasovou výchovu u pedagoga, který jej po hlasové stránce vede od započetí studia.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.