PdF:IHVp09 Praktikum z hudební výchovy - Informace o předmětu
IHVp09 Praktikum z hudební výchovy
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IHVp09/01: Út 13:00–13:50 učebna 21, D. Taylor
IHVp09/02: St 10:00–10:50 učebna 21, D. Taylor
IHVp09/03: St 9:00–9:50 učebna 21, D. Taylor
IHVp09/04: St 12:00–12:50 učebna 21, D. Taylor - Předpoklady
- IHVp04 Hra na nástroj 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřený na osvojení metodických postupů vedoucích k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Cílem předmětu je: - osvojit si základní dovednosti v oblasti činností vokálních - realizovat hlasová, dechová a intonační cvičení v praxi (nutnost hrát hlasová cvičení a vybrané písně na klavír a zazpívat je) - práce s textem – říkadla a básně - ovládnout základy hry na zobcovou sopránovou flétnu
- Výstupy z učení
- Student*ka • je schopen*a vytvořit a v praxi aplikovat hudební hry pro navození hlavového tónu, vytváření dechové opory a hlasových cvičení • zahrát na klavír a zazpívat hlasová cvičení a vybrané písně• dovede uplatnit rytmický prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem • v propojení s prvky hry na tělo rozvíjí senzomotorické dovednosti, rytmickou pulzaci a cítění • osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem • prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu •
- Osnova
- V předmětu Praktikum z hudební výchovy dochází k propojení doposud získaných odborných vědomostí z hudební teorie, harmonie, intonace, dějin hudby a praktických dovedností z nástrojové výuky (hra na klavír) a hlasové výchovy tak, aby je student*ka uměl*a aplikovat v praxi. – Teoretický úvod do didaktiky hudební výchovy (charakteristika předmětu; tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině; stavba a průběh vyučovací hodiny). – Činnosti vokální: složky hlasové výchovy; metodický nácvik jednohlasé písně. – Základy hry na zobcovou sopránovou flétnu. Zpracování a zápis lidové písně v úpravě pro malé děti (h1, a1, g1, c2, d2). – Práce s textem – říkadlo/ báseň. – Základy dirigování – taktování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
- TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
- SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
- LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN 1985.
- Hravá hudební výchova 1 : CD 1 a 2 : k pracovní učebnici pro 1. ročník ŽŠ. Edited by Tomáš Küfhaber - Bohuš Hajduch - Kateřina Dobiášová. 1. vydání. Praha: Taktik, 2020, 2 CD. info
- TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jana HLAVOVÁ, Blanka KNOPOVÁ a Jana ANTOŇŮ. Hravá hudební výchova 1. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 1. ročníku ZŠ. 1. vyd. Praha: Taktik International s.r.o., 2020, 100 s. ISBN 978-80-7563-253-1. info
- TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jana HLAVOVÁ, Blanka KNOPOVÁ a Jana ANTOŇŮ. Hravá hudební výchova 1. Pracovní učebnice pro 1. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: Taktik International s.r.o., 2020, 56 s. ISBN 978-80-7563-249-4. info
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
- TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat : hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Illustrated by Patricie Koubská. Vydání třetí. Praha: Portál, 2014, 148 stran. ISBN 9788026206484. info
- doporučená literatura
- JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
- FROSTOVÁ, J. – VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele I. MU, Brno, 1995. FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
- ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
- LÝSEK, F. Metodika hudební výchovy 1. – 5. ročníku ZDŠ. Praha, 1975.
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová a hlasová cvičení, jednohlasá píseň – práce s textem – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři. b) Deklamace textu (1 říkadlo/báseň) – dramatizace textu pohybem. c) Dechová a hlasová cvičení – písemné zpracování přípravy rozezpívání pro daný ročník 1. stupně (ve dvojicích). d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur; zahrát 3 lidové písně; písemně zpracovat 1 píseň v úpravě dle akordických značek pro začátečníky (použití pouze tónů h1, a1, g1, c2, d2)). e) Zpěv, hra na klavír a dirigování: 6 lidových písní, 2 písně od Ladislava Němce (seznam písní bude upřesněn v semináři) a 2 umělé písně z pohádek dle vlastního výběru; k jedné lidové a jedné umělé písni písemně zpracovat podrobné metodické pokyny pro nácvik a další práci s písní. f) Zahrát a zazpívat jedno hlasové cvičení s použitím modulačního akordu D7 (chromaticky ve všech tóninách).
- Náhradní absolvování
- V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě, viz níže. Studenti, kteří se účastní v~daném semestru studijního pobytu v~rámci Erasmus Plus budou mít za úkol následující: Pravidelně si kontrolovat učební materiály v~systému IS, kde bude vyučující postupně přidávat různé podpůrné studijní materiály. Na začátku semestru bude vložen seznam písní, které si mají studenti prakticky osvojit (hrou na klavír a zpěv, hrou na zobcovou sopránovou flétnu) a také podmínky předmětu a zápočtu. Prezenční docházka se studentů na zahraničím výjezdu netýká, ale ostatní zadané výstupy/úkoly ano. Místo povinné docházky si vypracují celkem čtyři podrobné metodické pokyny pro nácvik a další práci s~písní (2 lidové a 2 umělé určené pro žáky 1. ročníku ZŠ). K~metodickým pokynům studenti doloží veškeré použité zdroje a kopie notací písní. Vypracované metodické pokyny nahrají studenti do odevzdávárny daného předmětu a informují o~tom i vyučující, a to nejpozději do konce jarního semestru (cca poloviny května).
- Navazující předměty
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IHVp09