IPP10 Asistentská pedagogická praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/2. 4 konzultace a 8 hodin praxe v ZŠ za semestr v KS. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pomoci studentům orientovat se v podmínkách reálného edukačního procesu. Mají sledovat i reflektovat jednání učitelů v pedagogických situacích a vypomáhat jim formou asistentských činností. Specifickým cílem tohoto semestru je, aby se studenti prostřednictvím pozorování i vlastního vyučovacího pokusu seznámili se strukturou přípravy učitele na vyučovací hodinu.
Výstupy z učení
Studenti se učí reflektovat pozorované vyučovací hodiny, život školní třídy a školy a jednání učitele v pedagogických situacích, vztahy mezi učitelem a žáky a mezi spolužáky a zapojení do asistentských činností. Vedou tzv. pedagogický deník a rozšiřují své profesní portfolio.
Osnova
  • Reflexe vlastních otázek spojených s pozorování autentické výuky.
  • Tvorba hospitačního záznamu, konstrukce struktury studijní přípravy.
  • Realizace vyučovacího pokusu s oporou o vlastní přípravu a jeho reflexe.
Literatura
  • ŠVEC, Vlastimil, Bohumíra FABIÁNKOVÁ, Ivan HOLÝ, Hana HORKÁ, Miroslav CHRÁSKA, Hana LUKÁŠOVÁ, Miloslava MACHALOVÁ, Josef MAŇÁK, Danuše NEZVALOVÁ, Jaroslav ŘEZÁČ, Stanislav STŘELEC, Josef TRNA, Eva URBANOVSKÁ a Eva VYSKOČILOVÁ. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 308 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-035-2. info
Výukové metody
pozorování, participace, seminární diskuse
Metody hodnocení
skupinová diskuse

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IPP10