PdF:IPPk16 Plánování a realizace výuky - Informace o předmětu
IPPk16 Plánování a realizace výuky na 1. stupni ZŠ
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPPk16/KombiSem01: Pá 21. 2. 8:00–11:50 učebna 37, Pá 7. 3. 16:00–19:50 učebna 60, Pá 21. 3. 14:00–17:50 učebna 36, Pá 2. 5. 8:00–11:50 učebna 37, T. Češková, P. Vystrčilová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu:
•získat ucelený systém teoretických poznatků ke komplexní výukové metodě - projektové výuce;
•poznatky aplikovat v praxi;
•reflektovat nově získanou zkušenost a své poznatky sdílet s ostatními ve výuce. - Výstupy z učení
- Student:
Definuje základní teoretické pojmy vztahující se k projektové metodě, vysvětlí kořeny projektové metody.
Vysvětlí rozdíl mezi výukou tematickou a projektovou.
Vhodně zvolí úkol, problém pro projekt a jeho výstup.
Naplánuje předpokládaný průběh projektu, vysvětlí fáze projektu.
Zrealizuje projekt s žáky.
Realizovaný projekt reflektuje a zhodnotí.
Vlastní realizací projektu prokáže porozumění teoretickým východiskům projektové výuky a realizačním strategiím. - Osnova
- 1.Potřeba a pojetí projektové výuky v současnosti. Vymezení základních pojmů: projekt, projektová metoda, projektová výuka. Typologie projektů. Historický kontext projektové výuky.
- 2.Role učitele v projektové výuce. Interaktivní model výuky jako předpoklad projektové výuky.
- 3.Tvorba projektu. Písemný návrh - plánování projektu: smysl, cíle, činnosti, metody a formy práce, výstup, organizace, hodnocení a prezentace projektu. Realizace projektu v praxi.
- 4.Sebereflexe a reflexe projektu. Výhody a nevýhody projektové výuky.
- 5. Integrovaná tematická výuka - její podstata, výhody a nevýhody, rozdíly od projektové výuky.
- Literatura
- Pete, B., & Robin Fogarty, R. (02017). Everyday Problem-Based Learning: Quick Projects to Build Problem-Solving Fluency. Alexandria: ASCD.
- Larmer, J., Mergendoller, J., & Boss, S. (20015). Setting the Standard for Project Based Learning: A Proven Approach to Rigorous Classroom Instruction. Alexandria: ASCD.
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 160 s. Spisy pedagogické fakuty Masarykovy univerzity svazek č. 100. ISBN 978-80-210-8163-5. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
- TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 9788073675271. info
- KOVALIK, Susan a Karen D. OLSEN. Integrovaná tematická výuka : model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 8090187315. info
- KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
- Výukové metody
- seminární úkoly, diskuse, týmová práce
- Metody hodnocení
- Podmínky k úspěšnému ukončení předmětu:
1) písemný projekt, jeho sebereflexe a prezentace;
2) písemná sebereflexe kompetencí studenta projektové výuky.
Kritéria hodnocení a sebehodnocení:
•práce splňuje obsahově i realizací požadavky na projekt;
•student vhodně zvolí úkol, problém pro projekt;
•student zvolí vzhledem ke smyslu projektu vhodný výstup projektu;
•definuje správně cíle ve všech rovinách rozvoje osobnosti žáka;
•naplánuje předpokládaný soubor činností a úkolů při práci na projektu společně s žáky;
•flexibilně reaguje na potřeby žáků a změny v průběhu projektu;
•při projektové výuce je v roli poradce;
•práce je správně po stránce jazykové. - Informace učitele
- Další literatura:
Beran, V. et al.(2003). Učím s radostí. Praha: Kritické myšlení a Step by Step ČR.
Blumenfeld, F.C., Soloway, E., Marx, R., W., Krajcik, J.,S., Guzdial, M. & Palincsar, A. (1991). Motivating Project-Based Learning: Sustaining the Doing, Supporting the Learning. Educational Psychologist. Volume 26, Issue 3-4, pages 369-398.
Grecmanová, H., & Urbanovská, E. Projektové vyučování a jeho význam v současné škole. In Pedagogika, 47, 1, s. 37.
Kašová, J. (2005). Jak vypadá projektové vyučování? In Globální rozvojové vzdělávání. Praha, Člověk v tísni, s. 42-47. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IPPk16