PdF:IPPp45 Ped-psy diagnostika 2 - Informace o předmětu
IPPp45 Pedagogicko-psychologická diagnostika 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Hlaváčová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPPp45/PrezSem01: Po 10:00–11:50 učebna 39, V. Najvarová
IPPp45/PrezSem02: Po 13:00–14:50 učebna 37, V. Najvarová
IPPp45/PrezSem03: Út 9:00–10:50 učebna 33, V. Najvarová
IPPp45/PrezSem04: Po 10:00–11:50 učebna 30, T. Fikarová
IPPp45/PrezSem05: Po 13:00–14:50 učebna 36, T. Fikarová
IPPp45/PrezSem06: Út 9:00–10:50 učebna 38, Š. Hlaváčová - Předpoklady
- IPPp44 Ped-psy diagnostika 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Záměrem předmětu je rozšířit základní diagnostické metody, s nimiž se studenti seznámili v předchozím semestru a vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které souvisejí s učením žáků – průběhem i jeho výsledky.
Cíle předmětu:
• seznámit se s diagnostikou výsledků žáků;
• znát a aplikovat diagnostiku stylů učení žáků a jejich prekonceptů;
• seznámit se s metodami diagnostiky sebepojetí žáka ve vazbě na hodnoticí složku sebepojetí;
• získat zkušenost s diagnostikou klimatu třídy a postavením žáka ve skupině;
• mít přehled o typech plánů individuální podpory a vytvořit plán pro vybraného žáka s respektováním jeho individuálních potřeb. - Výstupy z učení
- Student:
• zná metody pro diagnostiku žákova pojetí učiva;
• aplikuje některou z metod diagnostiky stylů učení žáka v praxi a provádí její reflexi;
• zná typy a formy hodnocení, jejich uplatněné při diagnostikování výsledků žáka;
• vyzkouší si aspoň jednu z metod diagnostikování vztahů ve třídě čí klimatu třídy;
• interpretuje výsledky diagnostické činnosti, popř. psychologického či speciálně pedagogického vyšetření a využívá je pro návrh opatření do výuky a k rozvoji osobnosti žáka. - Osnova
- • analýza prekonceptů žáků v praxi;
- • pozorování průběhu žákova učení, analýza dílčích žákovských produktů (koncept, poznámky, náčrtek), analýza žákovského portfolia.
- • záznam z pozorování k hodnocení učitele ve třídě;
- • tvorba kritérií hodnocení k určitému učivu;
- • získání zkušenosti se sebehodnocením žáků;
- • záznam z pozorování a rozhovoru k identifikaci copingových strategií žáka (event. metoda Posuzování situací).
- • Aplikace ve vybrané třídě dle volby studenta.
- •Tvorba IVP pro vybraného žáka.
- Literatura
- povinná literatura
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
- SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
- doporučená literatura
- KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
- KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- Reflexe seminární práce + výsledek ústní zkoušky, vrstevnické hodnocení.
Seminární práce je sebehodnocena dle následujících kritérií:
• používám správně terminologii PD;
• provádím sběr diagnostických dat vzhledem k cíli plánované diagnostické činnosti; • vyhodnocuji a interpretuji správně získaná data;
• stanovuji diagnózu a možná opatření. - Informace učitele
- Další literatura: Babiaková, S. a Cabanová, M. (eds). (2012). Diagnostikovanie, hodnotenie a evalvácia v škole. Banská Bystrica: UMB. Bendl S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton. Bohuňková, P. (1998). Pedagogická diagnostika v práci učitele na prvním stupni základní školy.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/IPPp45/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IPPp45