IPSp05 Práce s žáky s ADHD a PAS

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 8 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
!NOWANY( IPSp06 Psychohygiena , IPSp07 Psychodidaktika , IPSp08 Poradenská psychologie a patop )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Jiné omezení: Studující si volí jen jeden povinně volitelný předmět z nabízených IPSp05,IPSp06,IPSp07,IPSp08 v semestru.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání praktických dovedností potřebných pro práci s žáky s poruchami pozornosti a hyperaktivitou a s žáky s poruchami autistického spektra. Studenti se seznámí s jednotlivými projevy obou typů handicapů a jejich možnými dopady na výkon žáka i jeho začlenění do kolektivu. V průběhu kurzu se studenti naučí porozumět potřebám žákům s ADHD či PAS a osvojí si základní postupy zvládání běžných situací provázejících výchovu a vzdělávání dětí s ADHD a PAS.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: Popsat projevy ADHD a PAS. Vysvětlit možné příčiny různých typů problémů provázejících proces výchovy a vzdělávání dětí s ADHD či PAS. Popsat možnosti podpory žáků s ADHD či PAS v procesu vzdělávání a inkluze. Navrhnout a popsat konkrétní způsoby řešení různých situací provázejících výchovu a vzdělávání dětí s ADHD či PAS.
Osnova
  • 1. Projevy a příčiny ADHD 2. Projevy a příčiny PAS 3. Psychosociální vývoj – specifika dětí s ADHD 4. Psychosociální vývoj – specifika dětí s PAS 5. Řešení negativismu a agresivity 6. Podpora rozvoje pozornosti dítěte 7. Podpora dítěte s ADHD a PAS v rámci vzdělávání - úvod 8. Začátek školního roku, nastavení spolupráce s rodiči, dítětem a asistentem 9. Motivace dítěte, zvládání neúspěchu 10. Podpora rozvoje sociálních vztahů 11. Spolupráce s dalšími odborníky 12. Řešení konkrétních situací
Literatura
  • Šimanovský, Z. (2008). Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál.
  • Reifová, S. (2010). Nesoustředěné a neklidné děti ve škole – Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha: Portál.
  • Lawson, W. (2008). Život za sklem – osobní zpověď ženy s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál.
  • Kleplová, V., & Pilná, D. (2010). Jsme zde – koordinace pohybu. Liberec: František Beníšek.
  • Vosmik, M., & Bělohlávková, L. (2010). Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. Praha: Portál.
  • Janáková, L. (2012). Sama bych se v nebi bála. Praha: Triton.
  • Černý, V., Grofová, K., & Jirásek, O. (2013). Děti a emoce: porozumění dětským pocitům. Praha: Edika.
  • Lawson, W. (2008). Život za sklem – osobní zpověď ženy s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál.
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
  • TAYLOR, John F. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti : rádce pro děti s ADHD a ADD. Translated by Petra Diestlerová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 124 s. ISBN 9788026200680. info
  • KOLČÁRKOVÁ, Irena a Lenka LACINOVÁ. Rodičovství očima matek neklidných dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 138 s. ISBN 9788087029473. info
Výukové metody
teoretická příprava, skupinová diskuse, práce s případovými studiemi, četba
Metody hodnocení
Student navrhne a podrobně popíše způsoby řešení konkrétních situací v práci s žáky s ADHD a PAS dle doporučené struktury. Své postupy představí a obhájí při zápočtu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.