ISPp02 Specifické poruchy učení

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní vhled do problematiky vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. V rámci předmětu jsou studentům představeny základní souvislosti realizace diagnostiky, poradenství a intervence u cílové skupiny v kontextu vzdělávání na 1. stupni základní školy. Pozornost je věnována procesu vzdělávání a jeho podmínkám v kontextu celoživotního vzdělávání.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: definovat terminologii vztahující se ke specifickým poruchám učení; popsat projevy jednotlivých typů specifických poruch učení a jejich vliv na edukační proces žáka; popsat vliv specifických poruch učení na vývoj osobnosti jedince; orientovat se v systému vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení; definovat a popsat diagnostické nástroje využívané k detekci oslabených funkcí podmiňujících vznik specifických poruch učení; definovat služby pedagogicko-psychologické poradny určené žákům se specifickými poruchami učení; popsat služby poskytované žákům se specifickými poruchami učení školním poradenským pracovištěm a spolupráci v multidisciplinárním týmu ve škole; navrhnout vhodná opatření vztahující se k obecným podmínkám vzdělávání žáků/studentů se specifickými poruchami učení v běžných třídách; navrhnout vhodné postupy při reedukaci žáků se specifickými poruchami učení.
Osnova
  • Vymezení specifických poruch učení (SPU) a jejich příčin - základní pojmy SPU a etiologie (z tuzemského a mezinárodního hlediska). Rizikové faktory vzniku specifických poruch učení v předškolním věku - teorie Dílčích oslabení výkonu (Scharingerová, 1994)/Deficitů dílčích funkcí (Sindelar, 1996; Zelinková, 2015). Kontext školní zralosti a připravenosti ve vztahu ke vzniku specifických poruch učení. Diagnostika oslabených funkcí v předškolním, mladším školním věku, v dospívání a dospělosti. Specifika edukačního procesu (metody výuky, formy výuky, hodnocení, aj.) a edukační dráhy u žáků se specifickými poruchami učení. Charakteristika základních aktérů edukačního procesu v kontextu žáků se SPU (role učitele, rodičů, spolužáků, žáka samotného). Specifika socializace, emočního a psychického vývoje žáka čelícího dlouhodobému neúspěchu. Služby pedagogicko-psychologického poradenství ve školách a mimo ně určené žákům se SPU a spolupráce v multidisciplinárním týmu. Základní charakteristika speciálně pedagogické péče (reedukace) u žáků se SPU. Speciální metody (postupy, pomůcky) zaměřené na zrakové a sluchové vnímání, rozvoj motoriky, orientace v prostoru, rozvoj řeči. Speciální metody (postupy, pomůcky) zaměřené na osvojování trivia v kontextu jednotlivých specifických poruch učení. Využití metod v pedagogické praxi 1. stupně základních škol.
Literatura
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
    neurčeno
  • POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
  • POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
  • ŠEMBEROVÁ, Kamila a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Edited by Lenka Krejčová - Zuzana Hladíková. 1. vydání. Brno: Edika, 2014, 248 stran. ISBN 9788026606000. info
  • BENÍČKOVÁ, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 155 s. ISBN 9788024735207. URL info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dysgrafie. 2. rozšířené vydání. Praha: D + H, 2009, 66 stran. ISBN 9788090386990. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. první. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 110 s. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dyslexie. 2. upravené vydání. Praha: D + H, 2008, 64 stran. ISBN 9788090386976. info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dysortografie. 1. vyd. Praha: D + H, 2008, 68 s. ISBN 9788090386945. info
  • LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní : preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 62 s. ISBN 9788073672447. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007, 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2006. info
  • SIMON, Hendrik. Dyskalkulie : jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 166 s. ISBN 8073671042. info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie : metodika rozvíjení základních početních dovedností. Vyd. 3., zcela přeprac. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004, 125 s. ISBN 8073110296. info
  • SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení : co jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Translated by Andrea Civínová. Vydání 1. Praha: Grada, 2000, 136 stran. ISBN 8071697737. info
  • KOCUROVÁ, Marie. Specifické poruchy učení a chování. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2000, 95 s. ISBN 807082705X. info
  • TYMICHOVÁ, Hana. Nauč mě správně psát : zábavná cvičení pro nápravu dysgrafie u dětí se specifickými poruchami učení. 2. vyd. Praha: Práce, 1996, 61 s. ISBN 8020803300. info
  • Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Edited by Brigitte Sindelarová, Translated by Věra Pokorná. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 63 s. +. ISBN 80-85282-70-4. info
  • KREJBICHOVÁ, Dagmar. Náprava dyslexie, dysgrafie a dysortografie ve vyučovacím procesu na nižším stupni : pomocný materiál pro učitele českého jazyka na ZŠ. 1. vyd. Plzeň: CDVP, 1994, 48 s. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 236 s. info
Výukové metody
interaktivní seminář, diskuse, individuální/skupinová práce, praktické ukázky
Metody hodnocení
K ukončení předmětu je potřeba splnit následující požadavky: Vypracování přípravy vyučovací hodiny s úpravou pro žáky se SPU. Ukončení: Zkouška = písemný test. K úspěšnému absolvování student musí dosáhnout alespoň 75 %. Aktivní účast na semináři a 80 % docházky
Informace učitele
Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na další literární zdroje.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.