PdF:IVV02 Umění a tvorba 2 - Informace o předmětu
IVV02 Umění a tvorba 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem je rozvoj vlastního tvůrčího potenciálu studentů tak, aby byli schopni své dovednosti a poznatky z výtvarné tvorby aplikovat v didaktické přípravě a pedagogické praxi. Formou výtvarných etud budeme ve studentech rozvíjet kreativitu a schopnost sebereflexe.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen experimentovat s výtvarnými vyjadřovacími prostředky, uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci.
- Osnova
- Různorodost výtvarného vyjádření (orientace v základních výtvarných postupech a technikách) – autenticita výtvarného projevu jedince (studenta, žáka prvního stupně) s ohledem na typologii kreslířů, vývojové proměny výtvarného projevu žáka prvního stupně. Osvojení elementárních výtvarných dovedností a jejich aktivní využití ve vlastní tvorbě. Výtvarné umění jako inspirace tvorby. Autentické zážitky z výstav výtvarného umění (možnosti zprostředkování umění).
- Literatura
- povinná literatura
- Stadlerová, H. & kol. (2010). ZOP Zkušenost, odbornost a praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU PdF.
- ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1996, 87 s. ISBN 80-85808-30-7. info
- doporučená literatura
- Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha: TRITON.
- Roeselová, V. (2000). Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH.
- ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 165 s. ISBN 8004255558. info
- Výukové metody
- Aktivizační a inspirační metody, metody podporující tvůrčí myšlení a řešení problému, výtvarná hra a experiment. Formy výuky: ve škole (v rámci seminářů, osobní konzultace apod.), ale také v galeriích (workshopy galerijní animace, výstavy, umělecké akce apod.) a část online v synchronní (on-line individuální či skupinové konzultace) či asynchronní podobě (domácí zadání, virtuální prostor pro sdílení tvorby, vnímání tvorby ostatních a vzájemných interpretací a interakcí).
- Metody hodnocení
- praktické tvůrčí aktivity zadávané ve výuce, aktivní účast ve výuce na fakultě (100 %), splnění domácích zadání a jejich včasné odevzdání.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IVV02