IVp019 Institutional care and education in early childhood

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/3/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Martina Kampichler, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Martina Kampichler, Ph.D.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je přispět ke kritickému vnímání pojmu Denní péče pro děti do tří let v České republice, pochopit proměny této péče v historickém i kulturním kontextu a přemýšlet o výzvách, které stojí před tímto fenoménem v současném světě z různých pohledů (státu, odborného personálu, rodičů, dětí).
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student schopen: identifikovat a shrnout koncept denní péče pro děti do tří let v ČR v souvislostech, popsat současné trendy v denní péči pro děti do tří let z pohledu rodičů, personálu i dětí, analyzovat různé odborné pohledy na tuto problematiku.
Syllabus (in Czech)
  • Studenti projdou čtyřmi tematickými bloky: Koncepční a zákonný rámec péče a vzdělávání v raném dětství v ČR Personál v institucích denní péče pro děti do tří let v ČR Děti v institucích denní péče pro děti do tří let v ČR Rodiče a instituce denní péče pro děti do tří let v ČR
Literature
    recommended literature
  • MONTESSORI, Maria. Londýnské přednášky. Translated by Pavla Le Roch. Vydání první. Praha: Portál, 2019, 302 stran. ISBN 9788026215394. info
  • MUDRÁK, Jiří. Péče o nejmenší : boření mýtů. Edited by Hana Hašková - Steven Saxonberg. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012, 199 stran. ISBN 9788073302283. info
  • EACEA. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Brusel: Euridice, 2010, 190 pp. ISBN 978-92-9201-025-6. info
  • Early childhood education : an international encyclopedia. Edited by Rebecca Staples New - Moncrieff Cochran. 1st pub. Westport: Praeger, 2007, xxxv, 306. ISBN 9780313331015. info
Teaching methods (in Czech)
Přednášky, diskuse, skupinová práce.
Assessment methods (in Czech)
Samostatná práce před hodinou, aktivita v hodině, dískuze.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 4x 3hod blok za semestr.
Teacher's information
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2022/IVp019/index.qwarp?prejit=8429849;mode=edit
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/IVp019