NJ_G330 Úvod do složkové syntaxe

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Ausreichende rezeptive Deutschkenntnisse um dem Unterricht auf Deutsch folgen zu können.
Dostačující receptivní znalosti v němčině, aby bylo možné sledovat diskuzi v němčině a číst německy psané texty.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Ziel des Kurses ist es, die Studierenden in die Grundzüge der Phrasenstrukturgrammatik des Deutschen einzuführen. Da der Grammatikunterricht in der Tschechischen Republik vorwiegend auf dem Dependenzmodell aufbaut, sind bei Studierenden meistens kaum Grundkenntnisse in der Analyse von Sätzen nach dem Konstituentenprinzip, dem zweiten möglichen Beschreibungsprinzip von syntaktischen Strukturen, vorhanden. Diese Lücke kann in diesem Kurs ausgeglichen werden.
Cílem předmětu je seznámit studující se základem frázové syntaxe (aplikované na němčinu). Předmět tak doplňuje předchozí znalosti posluchačů v oblasti dependenční syntaxe němčiny, která je obvykle základním popisným formátem v České republice.
Výstupy z učení
Am Ende des Kurses sollten die Teilnehmer in der Lage sein,
- die grundlegenden Unterschiede zwischen Dependenzsyntax und Konstituentenstrukturgrammatik zu beschreiben,
- einfache Satzdiagramme, die die Konstituentenstruktur (Phrasenstruktur) von Sätzen darstellen, zu lesen,
- traditionelle Begriffe der deutschen Syntax (z. B. „Vorfeld“, „Satzklammer“) auf Satzstrukturschemata zu beziehen,
- selbst Strukturbäume von einfachen deutschen Sätzen aufzustellen.
Der Kurs bietet interessierten Lehramtsstudierenden eine alternative Sichtweise auf die deutsche Syntax. Er stellt eine Ergänzung zur linguistischen Allgemeinbildung der Studierenden dar und könnte zu einem veränderten Blick auf solche grundlegenden Erscheinungen der deutschen Syntax wie die Verb-Zweit- und -Letzt-Stellung oder die Koordination führen.

Po ukončení předmětu by měli účastníci být schopni:
- popisovat základní rozdíly mezi dependenční a složkovou syntaxí,
- číst jednoduché stromové grafy znázorňující strukturu věty,
- vztahovat pojmy tradiční syntaxe němčiny (např. „Vorfeld“ apod.) na pozice v složkové struktuře věty,
- zobrazit jednoduché větné konstrukce němčiny formou stromových grafů.
Celkově lze očekávat, že předmět rozšiřuje obecné vzdělání studujících v učitelských studijních programech v oblasti lingvistiky. Změněný pohled na větu by se mohl projevit v novém přístupu k takovým běžným jevům německé syntaxe, jak jsou např. postavení finitního slovesa v druhé, resp. konečné pozici nebo koordinace.
Osnova
  • - Dependenz und Konstituenz als grundlegende Prinzipien syntaktischen Beschreibens;
  • - der Konstituentenbegriff;
  • - Operationale Tests um Konstituenten in deutschen Sätzen zu ermitteln;
  • - endozentrische Konstruktionen: der Kopfbegriff;
  • - die Nominalphrase;
  • - die Verbalphrase; was ist ein „Subjekt“?
  • - Funktionale Phrasen: Hilfsverben und Konjunktionen; Vorfeld als Strukturposition;
  • - Probleme einer Konstituentenstrukturgrammatik und Lösungsansätze durch Transformationen/Bewegungen;
  • - Wortstellung im deutschen Haupt- und Nebensatz.
  • - Passiv-Analysen in der Phrasenstrukturgrammatik.
  • - dvě základní principy syntaktického popisu: dependence a konstituence;
  • - pojem „složková struktura“;
  • - operační testy zjišťující složkovou strukturu německé věty;
  • - endocentrické konstrukce; pojem „hlava fráze“;
  • - nominální fráze;
  • - verbální fráze a postavení podmětu;
  • - funkční fráze, pomocná slovesa a strukturace hlavní věty v němčině;
  • - problémy složkového přístupu ke syntaxi; řešení přes transformace a pohybové operace;
  • - postavení slovesa v německé hlavní a vedlejší větě;
  • - analýza pasiva.
Literatura
    povinná literatura
  • MEIBAUER, Jörg. Einführung in die germanistische Linguistik. 2., aktualisierte Aufl. Stuttgart: J.B. Metzler, 2007, xi, 369. ISBN 9783476021410. info
    doporučená literatura
  • SCHÄFER, Roland. Einführung in die grammatische Beschreibung des Deutschen. Berlin: Language Science Press, 2015, xii, 561. ISBN 9783944675695. info
  • HENTSCHEL, Elke a Harald WEYDT. Handbuch der deutschen Grammatik. Berlin: Walter de Gruyter, 1990, x, 451. ISBN 3110115964. info
Výukové metody
Die Arbeit im Seminar beruht auf der Lektüre von ausgewählten sprachwissenschaftlichen Texten (schriftliche Zusammenfassungen werden als Hausaufgabe aufgegeben), selbständiger Analyse von Textmaterial (teilweise in Form von Hausaufgaben) und der mündlichen (Referate) und schriftlichen (Hausaufgaben) Auseinandersetzung mit der Literatur. Die Fragen werden im Seminar mit den Teilnehmern ausführlich diskutiert.
Výuka probíhá ve formě semináře: četba odborné literatury (s písemnými shrnutími), samostatné analýzy jazykového materiálu (ústní a písemné) a podrobná diskuze o těchto analýzách při setkání seminárních skupin.
Metody hodnocení
Erledigung aller schriftlichen Hausaufgaben (zápočet) bzw. Abgabe einer Seminararbeit (5 Seite, Analyse einer deutschen Konstruktion) (kolokvium).
Odevzdání písemných úkolů, oprava ze strany vyučujícího, případně přepracování původně odevzdaných úkolů; při ukončení předmětu kolokviem je třeba odevzdání písemné seminární práce (cca 5 stran) obsahující analýzu vybrané německé konstrukce.
Náhradní absolvování
Bei Auslandsaufenthalten (z.B. im Rahmen des ERASMUS-Programms) kann der Abschluss eines inhaltlich gleichwertigen Kurses an der Gastuniversität als Studienleistung voll anerkannt werden. Daneben ist die Anerkennung aufgrund der Abgabe aller verpflichtenden Aufgaben (Abgabeordner im IS) bzw. die Abfassung einer Seminararbeit (nach Konsultation mit dem Dozenten) möglich.

Preferovaný způsob ukončení předmětu v~případě pobytu na zahraniční univerzitě (např. v~rámci programu ERASMUS) je uznání ekvivalentního předmětu ze studijního programu hostující univerzity. Další možnost je absolvovat předmět vypracováním všech povinných úkolů v~IS, resp. odevzdáním seminární práce (po konzultaci s~vyučujícím).

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Předchozí nebo paralelní absolvování povinných syntaktických předmětů (stavených na dependenční syntaxi) může být výhodné;
Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin a prostřednictvím zpětné vazby na odevzdané písemné úkoly. Mimo dobu výuky mají studující možnost kontaktovat vyučujícího kdykoliv prostřednictvím e-mailu.
Um den Lernprozess und den Prozess der Reflexion des eigenen Lernerfolges bei Studierenden im kombinierten Studium zu unterstützen, finden entsprechende Diskussionen während der (im Stundenplan vorgesehenen) Kontaktstunden statt; demselben Ziel dienen die schriftlichen Anmerkungen zu den eingereichten Aufgaben. Darüber hinaus können die Studierenden den Dozenten jederzeit per E-Mail kontaktieren.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/1441/jaro2025/NJ_G330/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Poznámka k četnosti výuky: tři setkání v kombinované formě.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, jaro 2018, podzim 2019, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.