NJ_M002 Didaktika pro učitele němčiny 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 12 hodin v kombinované formě. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M002/Kombi01: Pá 21. 2. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 7. 3. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 21. 3. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 4. 4. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 25. 4. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 9. 5. 8:00–9:50 učebna 64, V. Janíková
NJ_M002/Prez01: Čt 15:00–16:50 učebna 67, P. Marečková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Ziel des Kurses ist es, die Entwicklung der Fähigkeit zur Vermittlung von reproduktiven und produktiven Fähigkeiten, Mediation und Interaktion im schulischen Deutschunterricht, der Fähigkeit zur Analyse von Lehrbüchern und anderen Unterrichtsmaterialien, der Erwerb von Kenntnissen über aktuelle Ansätze zur Vermittlung kultureller Inhalte, Entwicklung der Fähigkeit, eigene Unterrichtsmaterialien zu erstellen, der Selbstreflexion und Reflexion der Unterrichtspraxis sowie des didaktischen Denkens.

Hlavním cílem kurzu je prohloubení znalostí o aktuálním didaktickém přístupu k výuce cizích jazyků, rozvoj schopnosti zprostředkovat reproduktivní a produktivní dovedností, mediaci a interakci ve školní výuce německého jazyka, analyzovat učebnice a jiné výukové materiály, získání znalostí o aktuálním přístupu k výuce kulturních obsahů, rozvoj schopnosti vytvářet vlastní učební materiály, sebereflexe a reflexe pedagogické praxe a didaktického myšlení
Výstupy z učení
Nach Abschluss des Kurses sind die Lernenden in der Lage:
- die Prinzipien des aktuellen Ansatzes für den Fremdsprachenunterricht zu identifizieren und zusammenzufassen;
- das erworbene didaktische Wissen in der Unterrichtspraxis anzuwenden;
- den Fremdsprachenunterricht zu planen;
- Unterrichtsmaterialien zu analysieren und zu erstellen;
- die Unterrichtspraxis und die eigene pädagogische Praxis zu reflektieren.

Po absolvování předmětu jsou studující schopni:
• identifikovat a shrnout principy současného přístupu k výuce cizích jazyků;
• aplikovat získané oborově didaktické znalosti do výukové praxe;
• plánovat výuku cizích jazyků;
• analyzovat a vytvářet učební materiály;
• reflektovat výukovou praxi i vlastní pedagogickou praxi.
Osnova
  • Hörverstehen (psycholinguistische Grundlagen, Aufgabentypologien)
    Leseverstehen (Lesekompetenz, Aufgabentypen)
    Literarische Texte im FSU
    Sprechen (Sprachhandlungen, kommunikative Situation, Aufgabentypen, Mediation)
    Schreiben (Textkompetenz, Textsorten, Aufgabentypen, kreatives Schreiben)
    Kombinierte Fertigkeiten
    Kulturelle Dimension des Fremdsprachenlernens
    Lehrwerkbeurteilung


    Poslech s porozuměním (psycholingvistická východiska, typologie úloh)
    Čtení s porozuměním (čtenářská gramotnost, typologie úloh)
    Literární texty ve výuce CJ
    Mluvený projev (řečové činnosti, komunikační situace, typologie úloh; mediace)
    Psaný projev (didaktika psaní, textová kompetence, druhy textu, typologie úloh, kreativní psaní)
    Řečové dovednosti v kombinaci
    Kulturní složka výuky CJ
    Hodnocení učebnic
Literatura
    povinná literatura
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Hans-Jürgen Krumm - Eva Burwitz-Melzer - Grit M. 6., völlig überarbeitete u. Tübingen: A. Francke Verlag, 2016, xxi, 692. ISBN 9783825286552. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 175 s. ISBN 978-80-210-5035-8. info
    doporučená literatura
  • DLL-Reihe von Goethe Institut - dostupné v knihovně podle názvů jednotlivých dílů. Přehled je zde: https://www.klett-sprachen.de/dll-deutsch-lehren-lernen/r-1/82#reiter=titel&niveau=A0
  • Handbuch Methoden im Fremdsprachenunterricht. Edited by Wolfgang Hallet - Frank G. Königs - Hélène Martinez. 1. Auflage. Hannover: Klett/Kallmeyer, 2020, 527 stran. ISBN 9783772712289. info
  • BRINITZER, Michaela, Hans-Jürgen HANTSCHEL, Sandra KROEMER, Monika MÖLLER-FRORATH a Lourdes ROS-EL-HOSNI. DaF unterrichten : Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 200 stran. ISBN 9783126753081. info
  • WESTHOFF, Gerard J. Fertigkeit Lesen. Berlin: Langenscheidt, 1997, 176 stran. ISBN 9783468496639. info
  • DAHLHAUS, Barbara. Fertigkeit Hören. Berlin: Langenscheidt, 1994, 192 stran. ISBN 3468496753. info
    neurčeno
  • SCHATZ, Heide, Eva-Maria JENKINS, Gabriele NEUF-MÜNKEL a Regine ROLAND. Fertigkeit Sprechen : Fernstudienprojekt zur Fort- und Weiterbildung im Bereich Germanistik und Deutsch als Fremdsprache : Teilbereich Deutsch als Fremdsprache. 1. Auflage. München: Klett-Langenscheidt, 2013, 208 stran. ISBN 9783126065047. info
  • Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Edited by Hans Barkowski - Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke Verlag, 2010, x, 370. ISBN 9783772083228. info
  • PADRÓS, Alicia a Markus BIECHELE. Didaktik der Landeskunde. Berlin: Langenscheidt, 2003, 159 s. ISBN 3468496435. info
  • KAST, Bernd a Eva-Maria JENKINS. Fertigkeit Schreiben. Berlin: Langenscheidt, 1998, 231 stran. ISBN 9783468496660. info
  • DUSZENKO, Maren. Lehrwerkanalyse. Berlin: Langenscheidt, 1994, 216 s. info
Výukové metody
Vorlesung, Diskussion, Präsentation, Reflexion

Přednáška; diskuse, prezentace; reflexe
Metody hodnocení
2 schriftliche Hausaufgaben (Planung und Vorbereitung des Unterrichts; Unterrichtsmaterialien); Präsentation von Lernaktivitäten; Seminararbeit

2 písemné domácí úlohy (plánování a příprava na výuku; učební materiály); prezentace výukových aktivit; seminární práce;
Náhradní absolvování
Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Eine mögliche Anerkennung der Lehrveranstaltung (für einen Kurs an der Gastuniversität) sollte vor Semesterbeginn mit dem/der Lehrenden besprochen werden.

Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru. Případné uznání předmětu (za předmět na zahraniční univerzitě) je vhodné zkonzultovat s~vyučující/m před začátkem semestru.

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Die Unterstützung des Lernens und der Selbstreflexion für kombinierte Studierende findet während der regulären Kontaktzeiten statt. Außerhalb dieser Zeiten können die Studierenden die Lehrende/den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder während der Sprechstunden kontaktieren oder eine Online-Besprechung in MS Teams vereinbaren. Kontaktinformationen und aktuelle Sprechstunden-Termine finden Sie im IS auf der persönlichen Seite des/der Lehrenden.

Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím emailu, v konzultačních hodinách či si domluvit online konzultaci v MS Teams. Kontaktní informace a vypsané konzultační hodiny naleznete v ISu na osobní stránce vyučující/ho.
Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2729
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/NJ_M002