PdF:NJ_M503 Metoda CLIL - Informace o předmětu
NJ_M503 Metoda CLIL (integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka)
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Das Ziel des Seminars ist die Hauptmerkmale der CLIL_Methode beschreiben zu können und für das zweite Studienfach auch praktische Unterrichtsentwürfe projizieren und realisieren zu können.
Cílem semináře je, aby student dokázal prezentovat popis hlavních znaků metody CLIL a pro druhý studijní obor vytvořit a realizovat výukový návrh. - Výstupy z učení
- Der Student kann die Hauptmerkmale der CLIL_Methode beschreiben und für das zweite Studienfach auch praktische Unterrichtsentwürfe projizieren und realisieren.
Žák dokáže popsat hlavní rysy metody CLIL a také navrhnout a realizovat praktické plány výuky druhého předmětu. - Osnova
- 1. das Konzept der CLIL-Methode (Content and Language Integrated Learning) - Ziele, Inhalte, Merkmale der methodischen Verfahren 2. Theoretischer Hintergrund von CLIL in Bezug auf die Lernpsychologie und die Theorie des Fremdsprachenerwerbs 3. Hintergrund von CLIL in Bezug auf die Fremdsprachendidaktik und -pädagogik 4. Umsetzung von CLIL im Unterrichtsprozess (Bedingungen, Voraussetzungen für interdisziplinäre Zusammenarbeit) 5. Gestaltung konkreter methodischer CLIL-Verfahren für die pädagogische Praxis 6. Umsetzung von CLIL-Methoden in der pädagogischen Praxis an Schulen 7. Analyse von Unterrichtsprojekten
- 1. koncept metody CLIL (Content and Language Integrated Learning – Společná výuka odborného předmětu a cizího jazyka) – cíle, obsahy, charakteristika metodických postupů 2. teoretická východiska CLIL z hlediska psychologie učení a teorie učení cizím jazykům 3. východiska CLIL z hlediska didaktiky cizích jazyků a pedagogiky 4. implementace CLIL do vyučovacího procesu (podmínky, předpoklady interdisciplinární spolupráce) 5. projektování konkrétních metodických postupů CLIL pro edukační praxi 6. realizace metodických postupů CLIL během pedagogické praxe na školách 7. rozbor výukových projektů
- Literatura
- doporučená literatura
- MEHISTO, Peeter, David MARSH a María Jesús FRIGOLS. Uncovering CLIL : content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Oxford: Macmillan Education, 2008, 238 s. ISBN 9780230027190. info
- HANUŠOVÁ, Světlana. CLIL. In Obsahově a jazykově integrované vyučování na 2. stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií. 2011. info
- KAZELLEOVÁ, Jitka a Tamara VÁŇOVÁ. CLIL do škol. In Cudzie jazyky a kultúry v škole 7. 1. vyd. Nitra: PF UKF v Nitre, 2010, s. 28 - 31. ISBN 978-80-8094-775-0. info
- SLEZÁKOVÁ, Ivana. Zkušenosti s použitím CLIL metody přivýuce na základní škole. In Moderní technologie ve výuce : sborník abstraktů a elektronických verzí příspěvků. Brno: MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-091-3. info
- DOHNALOVÁ, Šárka. Metoda CLIL - Francouzský jazyk: Obsahově a jazykově integrované vyučování na 2. stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií. In Metoda CLIL: Obsahově a jazykově integrované vyučování na 2. stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií, číslo akreditace semináře: 10 161/2010-25-236. 2010. info
- SLEZÁKOVÁ, Ivana. What is CLIL: V4 CLIL Conference. Budapest, 2006. ISSN 1801-9390. URL info
- VOJTKOVÁ, Naděžda. Co je CLIL a proč jej zavádět do českých škol? Praha: Gnosis, 2010. URL info
- neurčeno
- Manfred Wildhage, Edgar Otten. Praxis des bilingualen Unterrichts
- DALTON-PUFFER, Christiane. Discourse in content and language integrated learning (CLIL) classrooms. Philadelphia: John Benjamins, 2007, xii, 330. ISBN 9789027219817. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Vydání 1. Praha: Triton, 2006, 263 stran. ISBN 8072548662. info
- Výukové metody
- aktive Teilnahme am Seminar und Präsentation eigener CLIL-Unterrichtseinheit
aktivní účast na semináři a prezentace návrhu výukové jednotky v metodě CLIL Kolloqium: + Praxiserkundungsprojekt - Planung und Besprechung
kolokvium: empirického šetření na téma metoda CLIL v praxi - Metody hodnocení
- abschließende individuelle Präsentation vom Unterrichtsentwurf
závěrečná individuální prezentace výukového návrhu
kolokvium: + Praxiserkundungsprojekt
seminární práce na téma průzkum zkušenosti s metodou CLIL z praxe - Náhradní absolvování
- Im Falle eines Auslandspraktikums kann der Kurs in Absprache mit dem Lehrer belegt werden, indem ein Unterrichtsvorschlag erstellt und online präsentiert wird.
V~případě zahraničního studijního pobytu lze předmět absolvovat po konzutaci s~vyučující vytvořením výukového návrhu a jeho prezentace online.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/NJ_M503/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: tři setkání.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/NJ_M503