OVk105 Didactics of Civics 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/.6. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. PhDr. Marta Goňcová, CSc. (lecturer)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Marta Goňcová, CSc.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Jitka Autratová
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education
Prerequisites
OVk102 Didactics of Civics 1
Graduation Didactics 1.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to acquaint students with the effective ways of realization of individual themes of civic education.
Learning outcomes
At the end of the course students should be able to explain the principles of experiential education, active listening and apply them to teaching of civics, characterize key themes of civics and describe possibilities of their implementation in relation to the corresponding cross-cutting themes.
Syllabus
  • Critical thinking in civic, cross-cutting themes. The problems of humans development and formation of its relation to the society in Civics, integration, Personage and social education into Civics, its determination and methodical processes of realization. Empathy and active listening in classroom. The basic principles and values of democracy – human rights, participation and active engagement in life of the community, state into Civics, integration of the Education of democratic citizen into Civics, its determination and methodical processes of realization. The legal and economical problems – financial literacy in Civics – determination and methodical processes of realization. National and European identity, European dimension in Civics teaching, integration of the Education to thinking in European and global context into Civics, its determination and methodical processes of realization of VMEGS. The problems of multiculturality and education to toleration in Civics, integration of Multicultural education into Civics, its determination and methodical processes of realization of MKV.
Literature
    required literature
  • Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
  • TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole : distanční text. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 9788072903153. info
  • JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova : předsudky a stereotypy. První vydání. Praha: Epocha, 2006, 130 stran. ISBN 8087027310. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
    recommended literature
  • ŠTĚRBA, Radim. Komunikace jako cesta k rozvoji aktivního občanství a občanské společnosti. In GOŇCOVÁ, M., LYSÝ, J. (Eds.) Občan a občanská společnost. Brno: MU, 2013, s. 162-174. ISBN 978-80-210-6606-9. 242 s.
  • CIPROVÁ, Jarmila, Václav MERTIN a Libor BERNÝ. Finanční gramotnost: [přípravy do hodin Výchovy volby k povolání na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, c2011. ISBN 978-80-86307-45-9.
  • STEEL, Jeannie. The Reading and Writing for Critical Thinking Project: A Framework for School Change. In D. KLOOSTER, J. STEEL, & P. BLOEM (Eds.). Ideas Without Boundaries: International Educational Reform through Reading, Writing and Critical Thinking.
  • VAN DEN BRINK-BUDGEN, Roy. Critical thinking for students: learn the skills of critical assessment and effective argument. Revised and updated 3rd edition. Oxford: How to books, 2000. ISBN 1857036344.
  • PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-277-4.
  • MOREE, Dana. How teachers cope with social and educational transformation: struggling with multicultural education in the Czech classroom. 1st ed. Benešov: EMAN, 2008. ISBN 978-80-86211-62-6.
  • JARMARA, Tomáš. Education for active citizenship. Edition first. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-764-2.
  • ŠTĚRBA,.Radim. K současnému pojetí výuky ekonomie na základní škole a jeho vazbě na etickou problematiku In RYBÁŘ, R. a kol. Dvě desetiletí polistopadového vývoje ve společnosti a společenských vědách. Brno MU 2010, s. 93-109. ISBN 978-80-210-5374-8. 112
  • Vzděláváním k demokracii. Podklady pro učitele k výchově k demokratickému občanství a k výchově k lidským právům. Gollob, R. - Krapf, P. - Weidinger, W. (eds.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 155 pp. ISBN 978-80-210-5824-8. info
Teaching methods
Discussion, individual work, team work, explanation.
Assessment methods
80% active participation,written seminar work,extension 4-6 pages, oral examination.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/OVk105