PS_003 Proměny symptomatologie ADHD v průběhu adolescence až do dospělosti

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Eva Vraníková (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PS_003/01: každé liché úterý 11:00–12:50 učebna 38, E. Vraníková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/32, pouze zareg.: 0/32, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/32
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s projevy ADHD v adolescenci a dospělosti a jejich proměnami napříč celým životem. Navážeme tak na obecně známější symptomatologii předchozích období a projevy dětského, adolescentního i dospělého věku srovnáme pro utvoření uceleného náhledu na tuto poruchu. ADHD je v posledních letech často diskutovanou poruchou, přesto je i odborná veřejnost poměrně málo informována o skutečné povaze této poruchy. Tento předmět vede budoucí odborníky také pedagogických oborů ke komplexnímu porozumění ADHD u žáků a studentů adolescentního i dospělého věku, souvislostem s vývojem jednotlivce v osobní, sociální i studijní oblasti.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- detailně popsat projevy ADHD v dětství, adolescenci a dospělosti;
- určit a popsat komorbidní poruchy a funkční obtíže, které se s ADHD mohou pojit;
- popsat a vysvětlit vliv ADHD na kognitivní a exekutivní funkce i celkový studijní výkon;
- popsat a vysvětlit projevy ADHD v oblasti emoční regulace a vztahového chování /ve vrstevnických i dalších vztazích/;
- aplikovat metody/techniky pro podporu pozornosti žáků/studentů při plánování a realizaci výuky.
Tyto znalosti student využije nejen při práci s lidmi s ADHD, ale také ve vzdělávání obecně. Oslabení kognitivních a exekutivních funkcí nebo problémy s motivací jsou častým doprovodem dalších poruch (deprese, úzkosti), psychické krize, ale do jisté míry se jedná o běžný jev. ADHD nám tak poslouží jako příklad pro hlubší zamyšlení nad faktory studijního výkonu. Student navíc rozvine své dovednosti práce s pozorností a motivací, ať už při plánování nebo realizaci vzdělávání.
Osnova
  • Epidemiologie, symptomatologie a proměny projevů napříč životem jedince
  • Vliv ADHD na studijní výkon, kognitivní a exekutivní funkce
  • Emoční impulzivita a dysregulace
  • Vztahové a sociální chování
  • Vývoj a poruchy sebepojetí
  • Komorbidní poruchy /afektivní a úzkostné poruchy, závislosti, poruchy chování, osobnosti a další/
  • Systém léčby a podpory - psychiatrická a psychologická péče
  • Proces detekce a diagnostiky ADHD
  • Proměny pohledu na ADHD v čase
  • Práce s pozorností a motivací žáků/studentů při plánování a realizaci vzdělávání, techniky do praxe
Výukové metody
Výuka zahrnuje přednášky, diskuze, kazuistiky adolescentů a dospělých s ADHD, a skupinové aktivity s následným teoretickým zakontextováním.
Metody hodnocení
Aktivní zapojení ve výuce (v individuálně přínosné míře), 80 % účast a závěrečná diskuze nad přínosem předmětu.
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Pro další informace kontaktujte vyučující.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/PS_003