PVC013 Pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
40 hodin. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání praktických zkušeností v oblasti volnočasové pedagogiky. Cílem této praxe je osvojení základních dovedností (komunikace s cílovou skupinou, uvádění her a činností, jejich volba ve vztahu k výchovnému cíli, příprava a vedení aktivit) souvisejících s realizací volnočasových aktivit (např. her, ale též rozmanitých činností – dle volby a zájmu studenta/ky).
Výstupy z učení
Schopnost plánování a realizace volnočasových aktivit:
- studující umí navrhnout, připravit a vést volnočasové aktivity odpovídající věku a potřebám cílové skupiny.
- dokáže volit vhodné hry a činnosti v souladu s výchovnými cíli a principy volnočasové pedagogiky.
Efektivní komunikace s cílovou skupinou:
- studující prokáže schopnost jasně a srozumitelně komunikovat s dětmi a mládeží ve věku 6–18 let.
- umí pracovat s verbální i neverbální komunikací, motivovat účastníky a řešit běžné komunikační situace.
Zvládnutí role pedagoga v rámci volnočasových aktivit:
- studující si osvojí dovednosti spojené s vedením skupiny, nastavováním pravidel a podporou participace účastníků.
- naučí se pracovat s dynamikou skupiny a reflektovat vlastní pedagogické působení.
Reflexe a rozvoj profesních dovedností:
- studující umí analyzovat a reflektovat vlastní praxi, identifikovat silné a slabé stránky svého působení a formulovat oblasti pro profesní růst.
- na základě supervize a mentorského vedení umí aplikovat zpětnou vazbu do své práce.
Znalost organizace a podmínek praxe ve volnočasových zařízeních:
- studující se seznámí s provozem a organizační strukturou zařízení, ve kterém praxi realizuje.
- rozumí roli volnočasového pedagoga v kontextu daného prostředí a dokáže svou činnost přizpůsobit jeho specifikům.
Osnova
  • ● Úvod do praxe - administrativa a dokumentace, zásady chování na praxi (BOZP + mlčenlivost)
  • ● Náslechová část praxe - pozorování a rozhovor s mentorem na praxi
  • ● Samostatná činnost v praxi ve školském zařízení
  • ● Reflexe praxí
Literatura
    doporučená literatura
  • BENDL, Stanislav. Vychovatelství : učebnice teoretických základů oboru. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 306 stran. ISBN 9788024742489. URL info
  • SOJÁK, Petr, Veronika NÝDRLOVÁ, Markéta SEDLÁKOVÁ a Dušan KLAPKO. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů aneb (Ne)vaříme z vody. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. info
  • HÁJEK, Bedřich a Jiřina PÁVKOVÁ. Školní družina. Praha: Portál, 2011, 152 s. ISBN 978-80-7367-900-2. info
Výukové metody
pedagogická praxe
Metody hodnocení
Předmět bude zakončen zápočtem za deník praxe a vykonané hodiny praxe + reflexe.
Náhradní absolvování
nelze
Informace učitele
Účastníci si mají za úkol samostatně najít místo výkonu praxe a zde realizovat s cílovou skupinou dětí a mládeže mezi 6 - 18 lety věku v následném rozložení - 12 hodin náslechů v podobě shadowingu - 14 hodin přímé pedagogické práce s mentorskou podporou - 14h samostatné přímé práce pod supervizí. Praxi lze realizovat v těchto zařízeních: domov mládeže, školní klub, družina, dětský domov, aj. Na konci individuální praxe účastník prokáže dovednost pedagogické práce s cílovou skupinou a adekvátnost užití edukačních strategií, které jsou s danou edukační činností úzce provázány.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/PVC013