PdZ006 The Basics to School Didactics

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Oksana Yuriyivna Stupak, Ph.D., DrSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Oksana Yuriyivna Stupak, Ph.D., DrSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Oksana Yuriyivna Stupak, Ph.D., DrSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- explain basic concepts of didactic and know basic documents school curriculum
- use the information acquired in the subject to expand one’s own perspective of the issues studied
- create a database of basic technical terms and their mutual relationships
- interpret new knowledge
- apply new knowledge and skills in practice
Výstupy z učení
At the end of this course, students should be able to understand and be able to:
- explain basic concepts of didactic and know basic documents school curriculum
- use the information acquired in the subject to expand one’s own perspective of the issues studied
- create a database of basic technical terms and their mutual relationships
- interpret new knowledge
- apply new knowledge and skills in practice
Osnova
  • Fundamental terms.
  • Goal,content and teaching methods.
  • Forms lessons, resources lessons.
  • Evaluation.
  • Textbook and teaching materials.
Literatura
  • Connelly, F. M. (2007). (Ed.). The SAGE handbook of curriculum and instruction. Thousand Oaks: SAGE.
  • Stigler, J. W., & Hiebert, J. (1999). The teaching gap; Best ideas from the world’s teachers for improving education in the classroom. New York, NY: The Free Press.
  • JANÍK, Tomáš. From Content to Meaning: Semantics of Teaching in the Tradition of Bildung-centred Didactics. In J. Novotná & H. Moraová (Eds.). Equity and diversity in elementary mathematics education. Proceedings from International Symposium Elementary Maths Teaching. Praha: PedF UK, 2017, s. 31-41. ISBN 978-80-7290-955-1. info
Výukové metody
- theoretical preparation in the form of a lecture with independent study of specialized sources
Metody hodnocení
At the oral examination the student randomly selects one of the topics covered in the lectures/seminars, an appropriate response has to be given to the topic and examiner’s possible further questions
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
For Erasmus students only.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.