PdF:RJ2042 Didaktika ruského jazyka 2 - Informace o předmětu
RJ2042 Didaktika ruského jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. v kombinovaném studiu 24 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Janina Krejčí, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2042/Kombi01: každý sudý pátek 14:00–15:50 učebna 64, J. Krejčí
RJ2042/Prez01: Út 18. 2. 16:00–17:50 učebna 62, Út 25. 2. 16:00–17:50 učebna 62, Út 4. 3. 16:00–17:50 učebna 62, Út 11. 3. 16:00–17:50 učebna 62, Út 18. 3. 16:00–17:50 učebna 62, Út 25. 3. 16:00–17:50 učebna 62, Út 1. 4. 16:00–17:50 učebna 62, Út 8. 4. 16:00–17:50 učebna 62, Út 15. 4. 16:00–17:50 učebna 62, Út 22. 4. 16:00–17:50 učebna 62, Út 29. 4. 16:00–17:50 učebna 62, J. Krejčí - Předpoklady
- Absolvování předmětu RJ2041 Didaktika ruského jazyka 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s historií vývoje výukových metod v didaktice cizích jazyků a s principy současného interkulturního komunikačního přístupu. Dalším cílem je podrobné vysvětlení konceptu interkulturní komunikační kompetence a jeho významu v kontextu současného vyučování a učení se cizích jazyků.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studenti: - mají přehled o metodických směrech v dějinách didaktiky cizích jazyků; - rozumí principům a cílům současného interkulturního komunikačního přístupu; - mají přehled o metodických postupech a cílech vyučování jazykových prostředků ve výuce ruského jazyka; - jsou schopní vhodně zvolit a navrhnout cvičení pro rozvoj produktivních, receptivních a interakčních dovedností žáků ve výuce ruského jazyka na ŽŠ.
- Osnova
- 1. Vývoj metodických směrů a současný přístup k vyučování a učení se cizím jazykům. Vzdělávací potřeby žáků. SPÚ.
- 2. Organizační formy prezenční a online výuky, možnosti jejich propojení. Výukové metody, jejích typologie, principy volby a použití v hodinách RJ na ZŠ.
- 3. Rozvoj lingvistické kompetence žáků. Výuka jazykových prostředků (lexikálních, gramatických, fonetických, grafických).
- 4. Rozvoj receptivních dovedností (čtení a poslech s porozuměním).
- 5. Rozvoj ústních produktivních dovedností: mluvení a ústní interakce.
- 6. Rozvoj písemných produktivních dovedností: psaní a schopností písemné interakce. Specifika online interakce: e-maily a sociální sítě.
- Literatura
- doporučená literatura
- JANÍKOVÁ, Věra. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Muni Press, 2013, 127 s. neurčeno. ISBN 978-80-210-6683-0. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : (didaktika cizích jazyků jako vědní obor). Praha: APRA, 1993, 135 stran. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, workshopy, projektové úkoly
- Metody hodnocení
- Ústní kolokvium
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/RJ2042