RJ2042 Didaktika ruského jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. v kombinovaném studiu 24 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování předmětu RJ2041 Didaktika ruského jazyka 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s historií vývoje výukových metod v didaktice cizích jazyků a s principy současného interkulturního komunikačního přístupu. Dalším cílem je podrobné vysvětlení konceptu interkulturní komunikační kompetence a jeho významu v kontextu současného vyučování a učení se cizích jazyků.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti: - mají přehled o metodických směrech v dějinách didaktiky cizích jazyků; - rozumí principům a cílům současného interkulturního komunikačního přístupu; - mají přehled o metodických postupech a cílech vyučování jazykových prostředků ve výuce ruského jazyka; - jsou schopní vhodně zvolit a navrhnout cvičení pro rozvoj produktivních, receptivních a interakčních dovedností žáků ve výuce ruského jazyka na ŽŠ.
Osnova
  • 1. Vývoj metodických směrů a současný přístup k vyučování a učení se cizím jazykům. Vzdělávací potřeby žáků. SPÚ.
  • 2. Organizační formy prezenční a online výuky, možnosti jejich propojení. Výukové metody, jejích typologie, principy volby a použití v hodinách RJ na ZŠ.
  • 3. Rozvoj lingvistické kompetence žáků. Výuka jazykových prostředků (lexikálních, gramatických, fonetických, grafických).
  • 4. Rozvoj receptivních dovedností (čtení a poslech s porozuměním).
  • 5. Rozvoj ústních produktivních dovedností: mluvení a ústní interakce.
  • 6. Rozvoj písemných produktivních dovedností: psaní a schopností písemné interakce. Specifika online interakce: e-maily a sociální sítě.
Literatura
    doporučená literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Muni Press, 2013, 127 s. neurčeno. ISBN 978-80-210-6683-0. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : (didaktika cizích jazyků jako vědní obor). Praha: APRA, 1993, 135 stran. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, workshopy, projektové úkoly
Metody hodnocení
Ústní kolokvium
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/RJ2042