PdF:SKPA003 Quantitative and qualitative m - Informace o předmětu
SKPA003 Quantitative and qualitative methods in educational research
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 15 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- To demonstrate knowledge of individual research methods and techniques in a discussion (examples of use, advantages, and disadvantages). To enclose the research project (defended at the exam in the course Educational Research Methodology), which presents the dissertation basis, with a detailed description of research methods or techniques. To prove the ability of elementary skills in the use of selected software for quantitative data processing.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- School Pedagogy (program PdF, D-SCHPED) (2)
- Cíle předmětu
- The aim is to improve the skills in project planning and implementation of educational research, including the evaluation and interpretation of results. The emphasis is on methods and techniques in both quantitative and qualitative research.
- Výstupy z učení
- After finishing the course, students are able to:
- understand the principles of QUAL and QUAN research methods
- carry out basic analysis (incl. basic statistic analysis)
- interpret the collected data
- design small-scale QUAL or QUAN research project. - Osnova
- Theoretical background and methods in qualitative research. Quantitative methods and educational phenomena investigation. Observation. Questionnaire: survey, interview, debate. Content analysis: personal documents, school documents analysis. Methods of social relations measurement. Q-methodology. Experiment. The basics of statistical procedures and quantitative data processing.
- Literatura
- povinná literatura
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005.
- HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004.
- KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research (Orig.). Vyd. 1. Praha : Academia, 1972.
- MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 2001.
- PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998.
- MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. Projekty Nakladatelství Munipress info
- CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. London: Sage, 2009, xxix, 260. ISBN 9781412965576. info
- doporučená literatura
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993.
- GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
- CHRÁSKA, M. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Olomouc : UP, 1995.
- CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc : UP, 2003.
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2003.
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.
- MARŠÁLOVÁ, L. Metodologia a metody psychologického výzkumu. 1. vyd. Bratislava : SPN, 1990.
- PLICHTOVÁ, J. Metódy socialnej psychológie zblízka. Kvalitatívné a kvantitatívné skúmanie sociálných reprezentacií. Bratislava : Média, 2002.
- SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : IKAR, 2005.
- STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999.
- CRESWELL, John W. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches. 3rd ed. Thousand Oaks: SAGE, 2013, xxi, 448. ISBN 9781412995306. info
- SMITH, Jonathan A., Paul FLOWERS a Michael LARKIN. Interpretative phenomenological analysis : theory, method and research. First published. Thousand Oaks: Sage, 2009, 225 stran. ISBN 9781412908344. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
- MELOUN, Milan a Jiří MILITKÝ. Počítačová analýza vícerozměrných dat v příkladech. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1335-0. info
- VAUS, David A. de. Research design in social research. 1st pub. London: Sage Publications, 2001, xvii, 279. ISBN 0-7619-5347-7. info
- MELOUN, Milan a Jiří MILITKÝ. Statistické zpracování experimentálních dat. Praha: Plus, 1994, xxiii, 839. ISBN 8085297566. info
- Výukové metody
- lectures, class discussion
- Metody hodnocení
- written test and oral exam;
to defend a dissertation project - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/mod/resource/view.php?id=8832
Požadavky ke zkoušce: 1) V diskusi prokázat znalost jednotlivých metod (příklady možného použití, výhody a nevýhody). 2) Doložit projekt výzkumu (obhájený při zkoušce v předmětu Základy metodologie vědecké práce), který tvoří základ disertační práce s rozpracovanými výzkumnými metodami, resp. technikami a návrhem analýzy dat (údajů), modelový nebo reálný příklad. 3) Předpokládá se základní orientace v některém z vybraných softwarů pro kvantitativní zpracování dat. Předmět má e-learning. Další materiály jsou dostupné z: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=641 - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SKPA003