PdF:SKPC007 Pedeutologie: teorie - Informace o předmětu
SKPC007 Pedeutologie: teorie učitelské profese a profesionalizace
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Eva Minaříková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Školní pedagogika (program PdF, D-SKPED) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu prohloubit a systematizovat vhled studentů do teorie i výzkumu učitelské profese.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat různé proudy ve výzkumu učitele
- identifikovat základní literaturu týkající se výzkumu učitele
- popsat vybrané současné téma řešené ve výzkumu učitele a diskutovat jeho metodologická specifika. - Osnova
- přístupy k výzkumu učitele v diachronní perspektivě
- profesionalizace učitelské profese
- profesní znalosti / dovednosti / kompetence
- myšlení učitele
- profesní rozvoj učitele
- přípravné a další vzdělávání učitelů
- profesní vidění učitelů
- učitel jako reflektivní praktik
- self-efficacy učitele
- práce s videem v učitelském vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- Blömeke, S., Reinhold, P., Tulodziecki, G., Wildt, J. (Hg.) Handbuch Lehrerbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2005.
- Spilková, V., Vašutová, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologická studie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009.
- Píšová, M. Klinický rok. Podpora procesů profesního rozvoje studentů učitelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005.
- Urbánek, P. Vybrané problémy učitelské profese. Liberec: TU v Liberci, Fakulta pedagogická, 2005.
- Lankshear, C., & Knobel, M. (2004). A handbook for teacher research. McGraw-Hill Education (UK).
- Creemers, H. P. M., Kyriakides, L., & Antoniou, P. (2013). Teacher professional development for improving quality of teaching. Dordrecht: Springer.
- Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K., & Janík, M. (2016). Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Masarykova univerzita.
- Šeďová, K., Švaříček, R., Sedláček, M., & Šalamounová, Z. (2016). Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Masarykova univerzita.
- Day, C., Calderhead, J., & Denicolo, P. (2012). Research on teacher thinking: understanding professional development. London: Routledge.
- Píšová, M., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Najvar, P., & Tůma, F. (2013). Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita.
- doporučená literatura
- Anderson, L. W. (ed.) International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Oxford : Elsevier Science Ltd, 2nd edition, 1995.
- D. J. Clandinin and J. Husu: The SAGE Handbook of Research on Teacher Education, 2017.
- Calandra, B., & Rich, P. J. (2015). Digital video for teacher education: research and practice. New York: Routledge.
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Kriticky zhodnotit minimálně dvě zahraniční studie tematicky spadající do oblasti teorie či výzkumu učitelské profese (např. z časopisu Teaching and Teacher Education, Beiträge zur Lehrerbildung apod.).
Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt pedeutologického výzkumu (jako základ disertační práce). - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SKPC007