PdF:SMP_Mod4b Školní třída, její vedení a d - Informace o předmětu
SMP_Mod4b Školní třída, její vedení a diagnostika 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 8 + 1. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Garance
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k výkonu specializované činnosti – prevence sociálně patologických jevů (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cíle výukového modulu:
• Seznámení s koncepcemi skupinové dynamiky, významu vrstevnických vztahů v dětství a v dospívání, stylů vedení třídy, klimatu školy a třídy;
• Osvojení základních metod pedagogické diagnostiky a uživatelské znalost specifických metod pedagogicko-psychologické diagnostiky třídy jako skupiny a vztahů v kolektivu. Frekventanti dokáží získané údaje využít při realizaci intervenčních a preventivních programů pro školní třídy. Důraz je kladen na dodržování etických zásad diagnostiky třídních kolektivů a následné práce se školní třídou.
• Reflexe vlastní práce se školní třídou jako se sociální skupinou, se skupinovou dynamikou a prostředím zvláště v různorodých kolektivech. - Osnova
- Přehled témat výuky:
- Zpracování a analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a hodnocení, diagnostický závěr a prezentace výsledků.
- • Metody zpracování získaných údajů (dat).
- • Analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a prezentace.
- • Diagnostický závěr – návrh intervence a opatření, preventivní práce s kolektivem.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení, kdy se frekventanti seznámí s diagnostikou třídního kolektivu zahrnující administraci metod, jejich zpracování, analýzu a interpretaci výsledků. V průběhu kurzu bude věnována pozornost vývoji vztahů s vrstevníky v dětství a dospívání, teorii malé sociální skupiny. Frekventanti dostanou přehled technik a metod, kterými lze diagnostikovat skupinovou dynamiku, klima školní třídy a vztahy s vrstevníky. Dále jim budou prezentovány zásady práce se skupinou a jejich aplikace na prostředí školní třídy.
- Metody hodnocení
- Reflexe vlastní praxe, reflexe programů zaměřených na školní třídu, průzkum potřeb tříd podle třídních učitelů, vypracování charakteristiky třídy jako sociální skupiny.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SMP_Mod4b