SMP_Mod8 Primární prevence ve škole, zařazení do školních poradenských služeb

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
8 + 1. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Lenka Skácelová (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SMP_Mod8/KombiPred01: Pá 28. 2. 9:00–15:50 kancelář vyučujícího, L. Skácelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Výstupy z učení
Účastníci budou schopni navrhnout a zpracovat preventivní program školy a aplikovat jej na základě specifik a potřeb konkrétní školy. Navržená opatření pro prevenci budou v souladu s cíli poradenského pracoviště na konkrétní škole. Účastníci budou po absolvování předmětu schopni vysvětlit školní strategii pedagogicko-psychologického poradenství v kontextu poradenského pracoviště školy a umí ji aplikovat ve spolupráci s příslušnými pracovníky do konkrétních podmínek a na jednotlivé případy poradenské činnosti.
Osnova
  • Standardy primární prevence
  • Z hlediska obsahového a procesuálního standardy primární prevence slouží poskytovatelům školské primární prevence rizikového chování pro autoevaluaci a certifikátorům pro místní šetření. Samotné certifikační šetření je realizováno na žádost poskytovatele programu certifikační agenturou a řídí se schváleným certifikačním řádem a metodikou místního šetření. Přestože primárním účelem standardů je sloužit jako nástroj pro certifikaci programů primární prevence rizikového chování, mohou pomáhat také zařízením, která o certifikaci neusilují, avšak chtějí naplňovat požadavky standardů, a tím garantovat kvalitu a efektivitu svého programu. Stejně tak mohou být standardy užitečné školám a školským zařízením jako opora při výběru programů, neboť jim poskytují obraz o tom, jak má kvalitní program vypadat a jaká má splňovat kritéria. Charakteristika obecných a speciálních standardů:
  • a) program musí respektovat specifické problémy a potřeby své cílové skupiny a jeho součástí musí být i způsob, jakým tyto informace poskytovatel získává,
  • b) program musí být dostupný a musí respektovat základní práva jeho účastníků,
  • c) součástí programu je zajištění základních organizačních, personálních a ekonomických požadavků na poskytovatele preventivních programů,
  • d) musí být jasně stanoveno, co vše je materiálně a technicky třeba zajistit, aby mohl být program realizován a bylo dosahováno co nejvyšší efektivity,
  • e) program musí být součástí širšího systému preventivního působení (zajištěná návaznost, např. na minimální preventivní program školy apod.) a součástí jeho realizace je zhodnocení jeho kvality, případně efektivity.
  • Tvorba minimálního preventivního programu (MPP) v podmínkách školy, zohlednění specifik a potřeb školy (techniky tvorby programu), realizace MPP
  • Minimální preventivní program je konkrétním dokumentem školy zaměřeným na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností a měl by obsahovat též programy specificky zaměřené na jednotlivé formy rizikového chování. MPP je založen na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti forem preventivní práce se žáky, zapojení celého pedagogického sboru školy a spolupráce se zákonnými zástupci žáků školy. Obecně má minimálně 3. části: soubor pravidel pro zvýšení bezpečnosti dětí ve škole a na školních akcích, programy pro rozvoj dovedností pro život (life skills) skládající se z programů zaměřených na rozvoj sociálních dovedností (social skills) a dovedností sebeovlivnění (self-management), a programy specificky zacílené na jednotlivé formy rizikového chování. MPP je zpracován na období jednoho školního roku a zodpovídá za něj školní metodik prevence. Podléhá kontrole České školní inspekce, je, je průběžně vyhodnocován a písemné vyhodnocení účinnosti jeho realizace za školní rok je součástí výroční zprávy o činnosti školy. MPP musí jasně definovat dlouhodobé a krátkodobé cíle preventivních programů a aktivit škol a být naplánován tak, aby mohl být řádně proveden a zkontrolován. Na tvorbě a realizaci MPP se podílejí všichni pedagogičtí pracovníci školy.
  • Školní strategie pedagogicko-psychologického poradenství Poradenské služby ve škole jsou obvykle zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, případně školním psychologem/školním speciálním pedagogem a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy. Realizace tzv. „školního programu pedagogicko-psychologického poradenství“ (strategie) předpokládá vytvoření vnitřního systému komunikace ve škole, na kterém se bude podílet ředitel školy ve spolupráci především s třídními učiteli. Nezbytnou součástí je spolupráce se specializovanými poradenskými pracovišti ve školství, tj. pedagogicko-psychologickými poradnami (PPP), speciálně poradenskými centry (SPC), ale také se středisky výchovné péče (SVP) a dále mimo školství zejména s informačně-poradenskými středisky úřadů práce, vede k vytváření prostoru pro operativní poskytování kvalitnějších poradenských služeb. Tým poradenských pracovníků školy zpracovává a každoročně aktualizuje školní program (strategii) pedagogicko-psychologického poradenství, konzultuje jej s ostatními pracovníky školy. Součástí strategie školních poradenských služeb, jsou také služby orientované na zajištění prevence ve školním prostředí. Standardní činnosti poradenských pracovníků jsou vymezeny ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, která navazuje na školský zákon.
  • Dokumentace školního metodika prevence
  • Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Metodická a koordinační činnost školního metodika zahrnuje:
  • • Koordinaci tvorby a kontroly realizace preventivního programu školy.
  • • Koordinaci a participaci na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších typů rizikového chování.
  • • Metodické vedení činnosti učitelů školy v oblasti prevence rizikového chování (předcházení a časnou pedagogickou pedagogickou diagnostiku rizikových projevů chování, preventivní práci s třídními kolektivy apod.).
  • • Koordinaci vzdělávání pedagogů školy v oblasti rizikového chování.
  • • Koordinaci přípravy a realizaci aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců. Prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s otázkou přijímání kulturní a etické odlišnosti.
  • • Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v pedagogicko-psychologické poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence.
  • • Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participaci na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
  • • Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování a zajištění těchto zpráv a informací v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
  • • Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
  • Informační činnost školního metodika prevence zahrnuje:
  • • Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogům školy.
  • • Prezentaci výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných
  • • informací a zkušeností.
  • • Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, pedagogicko-psychologické poradny, zdravotnická zařízení, policie, orgány sociální péče, nestátní organizace, působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce, organizace i jednotliví odborníci).

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SMP_Mod8