SO171 Herecká výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2 dny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
MgA. Denisa Tchelidze (přednášející), MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (zástupce)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SO_DV Projekty DV && SOUHLAS
Výuka probíhá formou 2 denní dílny.
Studující denního i kombinovaného studia dílnu absolvují společně.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 17 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/17, pouze zareg.: 0/17
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl seznámit studenty se základy herecké tvorby. Důraz bude kladen zejména na hledání výrazových prostředků herce skrze pohyb, výraz, mluvené slovo a improvizaci.
1) Osvojení základních principů herecké práce s hlasem, pohybem a emocemi;
2) Osvojení principů divadelní improvizace;
3) Schopnost tvořit a rozvíjet dramatické situace;
4) Dovednost vytvořit postavu/charakter/roli;
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student umět:
Užívat herní dovednosti.
Vstupovat do herních (fiktivních) situací.
Jednat v herních (fiktivních) situacích.
Experimentovat a hledat neobvyklá řešení v herních situacích.
Zapojit se do herní situace.
Přijímat a dodržovat v herní situaci pravidla a role.
Směřovat herní situaci k cíli.
Jednat v herní situaci spontánně a tvořivě.
Reflektovat v herní situaci sebe i ostatní.
Osnova
  • Herec a prostor
  • Herec a výrazové prostředky jeho těla
  • Herecká improvizace
  • Skupinová improvizace
  • Uchopení a fixace postavy
  • Role play
Literatura
    doporučená literatura
  • JOHNSTONE, Keith. IMPRO : improvizace a divadlo. Edited by Julek Neumann. 1. vydání. V Praze: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2014, 294 stran. ISBN 9788073312664. info
  • KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb : herecká pohybová výchova. 4. dopl. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2003, 242 s. ISBN 8085883325. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar ARTAMA, 2002, 153 s. ISBN 8070681667. info
  • JOHNSTONE, Keith. Impro for Storytellers. 1999. ISBN 0-571-19099-5. info
  • SPOLIN, Viola. Improvisation for the Theater Third Edition. Northwestern University Press, 1999. info
  • Stanislavského metoda herecké práce. Edited by Radovan Lukavský. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 155 s. URL info
  • STANISLAVSKIJ, Konstantin Sergejevič. Můj život v umění. Translated by František Píšek. Autoris. vyd. Praha: Svoboda, 1946, 429 s. URL info
Výukové metody
cvičení, metoda hry v roli, dramatizace, nácvik hereckých dovedností
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Výuka probíhá v bloku. Studenti jsou povinni splnit 100% účast a aktivně participovat v průběhu semináře.
Náhradní absolvování
V případě studijního zahraničního pobytu je možné předmět absolvovat náhradní formou. Studující prostuduje odbornou literaturu doporučenou v~sylabu předmětu. Navštíví jednu libovolnou inscenaci, napíše reflexi inscenace se zaměřením na hereckou tvorbu. Zhlédne záznam inscenace hrané dětmi a napíše reflexi a komparaci herecké práce profesionálů a dětí. Nastuduje libovolný monolog, vytvoří jevištní akci a natočí videozáznam. Napíše reflexi vlastní herecké práce.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SO171/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 2 dny.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.