SO172 Strukturování dramatické hry

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Mohapl Doležal (cvičící), MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (zástupce)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SO_DV Projekty DV && SOUHLAS
- Studující denního studia:
absolvují výuku pravidelně každý týden v rozsahu 2h;
v menších týmech vytvoří a realizují vlastní lekci příběhového dramatu s cílovou skupinou.

- Studující kombinovaného studia:
absolvují v výuku v menších blocích v celkovém rozsahu 12h;
vytvoří a realizují vlastní lekci příběhového dramatu v menších skupinách.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studující se naučí vytvářet větší tematické celky vybudované na příběhu či jiném typu souvislého děje, který umožní učit se řešit problémy prostřednictvím své aktivní identifikace s fiktivními rolemi a situacemi, zkoumáním myšlenek, událostí a vztahů. Studující v průběhu studia tohoto předmětu vypracují scénář aktivit strukturované dramatické hry – výukového programu, který zrealizují s daným věkovým stupněm, pro nějž scénář vytvořili. Zanalyzují konkrétní výstupy realizace a pokusí se navrhnout obměny struktury pro vylepšení i další varianty jeho použití a pokračování. Studující projdou celým procesem tvorby programu od dílčích cvičení a her až k návrhu a zpracování vlastního programu s vhodně zvolenou metodou a technikami odpovídajícími vybranému tématu. Vše zaznamenají a s reflexí odevzdají v písemné podobě.
Výstupy z učení
Definovat základní pojmy užívané při stavbě strukturované dramatické hry.
Popsat cíle strukturované dramatické hry.
Vysvětlit jednotlivé konvence užívané pro stavbu strukturované dramatické hry.
Srovnat domácí i zahraniční přístupy tzv příběhového dramatu.
Vytvořit strukturovanou dramatickou hru.
Realizovat strukturovanou dramatickou hru se zvolenou cílovou skupinou.
Analyzovat konkrétní výstupy realizace strukturované dramatické hry.
Reflektovat svou zkušenost s tvorbou a realizací strukturované dramatické hry.
Osnova
  • 1. Stavba dramatu, dramatická situace, dramatická hra
  • 2. Hra v roli, jednání v herních situacích, improvizace
  • 3. Metody a techniky strukturování
  • 4. Postavení a role pedagoga v příběhovém dramatu
  • 5. Příprava a realizace příběhového dramatu
  • 6. Reflexe příběhového dramatu
Literatura
    povinná literatura
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
  • ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
    doporučená literatura
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
  • MORGAN, Norah a Juliana SAXTON. Vyučování dramatu : hlava plná nápadů. Translated by Helena Zymonová. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 8090166024. info
Výukové metody
cvičení, diskuse, pozorování
Metody hodnocení
ústní zkouška, 80 % účast, excerpta povinné četby, metodika autorského příběhového dramatu.
Náhradní absolvování
V případě studijního zahraničního pobytu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Studující si individuálně prostuduje povinnou literaturu uvedenou v~sylabu předmětu a vypíše excerpta. S~garantkou předmětu si domluví on-line individuální konzultaci a po té samostatně písemně zpracuje a odevzdá autorské příběhové drama ve vztahu k~tématům a cílovým skupinám sociální pedagogiky. Studující absolvuje ústní zkoušku osobně či on-line.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SO172/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.