PdF:SO541 Aktivizace a podpora lidí s ps - Informace o předmětu
SO541 Aktivizace a podpora lidí s psychickými problémy
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 2 hod. týdně + 12 hod. blok. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jiří Šupa, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem pro zápis předmětu je silná motivace studujících podpořit lidi (mládež, dospělé) v oblasti duševního zdraví. Předmět je určen těm, kteří mají chuť pomoci druhým, prostřednictvím osobních setkávání a zároveň si umí držet hranice profesního vztahu. Nezbytnou podmínkou je psychická odolnost, profesionalita očekávaná je hravost, tvořivost a ochota přinášet naději do života druhých (duševně nemocných) lidí.
Jak Vás při práci budeme podporovat?
V rámci předmětu budete mít praktickou podporu pracovníků i vyučujícího při vytváření vhodného programu (aktivity) pro lidi s psychickými potížemi a budete mít možnost konzultovat případné náročné či krizové situace. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/8 - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvíjet teoretické znalosti a praktické dovednosti studujících v oblasti aktivizace lidí s problémy v oblasti duševního zdraví. Mezi klíčové výstupy studentů v semináři patří:
- schopnost navrhnout a zpracovat návrh krátkého aktivizačního programu (na základě aktuálních vědeckých poznatků) - vést program a reflektovat výstupy z programu pro cílovou skupinu
- vytvořit zprávu o programu
. Co z toho získáte?
Získáte zkušenost ze setkávání s lidmi, kteří mají psychické potíže, vhled do práce multidisciplinárního týmu a otestujete si svoji schopnost podporovat zotavení u lidí s psychickými potížemi. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
- propojovat teoretické poznatky z oblasti duševního zdraví s praktickým konceptem aktivizačního programu,
- orientovat se v základních moderních konceptech podporujících zlepšení duševního zdraví u lidí s psychickými problémy,
- orientovat se v možnostech využití sociální pedagogiky v oblasti podpory lidí s psychickými problémy,
- rozumět významu multidisciplinární spolupráce v oblasti duševního zdraví - prokázat schopnost navrhnout vhodný design programu pro různé části cílové skupiny lidí s psychickými problémy (děti, dospívající, lidé s chronickým průběhem duševní nemoci, lidé na ulici s psychickými problémy) apod. - Osnova
- Vlastní obsah předmětu je založen na praktické práci s klientem po dobu celého semestru (2h/týden). Vlastní praktické práci předchozí intenzivní blokový teoretický kurz (dle pevných termínů stanovených vyučujícím v partnerské organizaci Práh). Součastí je také reflektivní blok a závěrečné kolokvium.
- Předmětem teoretického kurzu bude zejména:
- - Projevy psychických potíží u dětí, dospívajících a závažné duševní nemoci,
- - kvalita života a proces zotavení,
- - možnosti podpory lidí s psychickými problémy v rámci multidisciplinární spolupráce,
- - aktivizace lidí s psychickými problémy, - potřebné kompetence pro práci s lidmi s psychickými problémy,
- - tvorba a realizace aktivizačního programu,
- - realizace programu s lidmi s psychickými obtížemi,
- - reflexe programu při jeho realizaci a závěrečná reflexe po jeho ukončení.
- Popis praktických aktivit:
- Studující na základě teoretických znalostí a svých praktických dovedností zpracují návrh aktivizačního programu. Návrh programu zašlou vyučujícímu, obdrží zpětnou vazbu, dle zpětné vazby případně upraví. Program zahrnuje nejméně 10 hodin praktické činnosti a je založen na odborných moderních konceptech z oblasti duševního zdraví. Program má předpokládaný cíl, který studující v průběhu realizace ověřuje, využívá určité evidence based metody. Návrh programu má realizační rámec – co, kdo, kdy, kde a jak.
- Realizace programu
- Studující realizují program, zapisují si poznámky z realizace, reflektují poznatky během individuálních konzultací. Vytvoří závěrečné hodnocení programu – čeho dosáhli, proč toho dosáhli, co jim při realizaci pomáhalo, v čem bylo omezení programu.
- Skupinová reflexe programu
- Studující vytvořené závěry společně reflektují během závěrečného skupinového setkání.
- Literatura
- doporučená literatura
- P. Ridgway, D. McDiarmid, L. Davidson, J. Bayes, S. Ratzlaff a kol. Cesty k zotavení – University of Kansas School of Social Welfare, Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví
- Užitečné materiály pro děti, učitele zde: https://dzda.cz/
- Hollander D. den, Wilken, J. P. – Podpora zotavení a začlenění, Psychiatrická nemocnice Bohnice, 2016
- Další zájmová literatura zde: https://www.cmhcd.cz/centrum/publikace/
- Pěč, O., Probstová, V. – Psychiatrie pro sociální pracovníky, Portál, 2014
- M. Ragins – Cesta k zotavení, ke stažení online zde: https://www.zotaveni.cz/zotaveni-nazivo/156-cesta-k-zotaveni-mark-ragins
- Výukové metody
- Prezentace, diskuse, skupinová práce, reflexe, realizace praktických činností.
- Metody hodnocení
- Kolokvium - společná rozprava založená na reflexi realizace vlastního programu a odborných znalostí o duševním onemocnění. Analýza případové studie.
- Informace učitele
- Realizace předmětu je zajišťována externím vyučujícím (expertem), který se dlouhodobě věnuje tématu duševního onemocnění. Předmět je realizován ve spolupráci s organizací Práh - https://www.prahjm.cz Vzhledem k náročnosti organizace vlastního obsahu je kurz určen pro omezený a velmi motivovaný okruh studujících. Doporučujeme zápis předmětu studujícími, kteří chtějí působit v pomáhajících profesích (sociální a speciální pedagog, sociální pracovník, psycholog apod.). Toto však není nezbytnou podmínkou, jsme si vědomi, že i ostatní studující mohou mít pro klienty velký osobnostní potenciál. Aktuální termíny: 20.2. 13:00 - 16:00 - Štěpánská 2, Brno, teoretická průprava, 28.2. 13:00 - 16:00 - Tuřanská 12, Brno, teoretická průprava, příprava programu 1 setkání v březnu - podpůrná konzultace a podpora při propojování praxe a teoretických poznatků 1 setkání v dubnu - podpůrná konzultace a podpora při propojování praxe a teoretických poznatků Termíny budou upřesněny dle domluvy se studujícími Kolokvium 22.5. 13:00
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SO541